Identitaires Ardenne: twee beheerders krijgen zes maanden celstraf zonder uitstel

23 oktober 2020
Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: Racisme

De correctionele rechtbank van Neufchâteau deed op 22 oktober 2020 een uitspraak in een zaak van online hatespeech. De twee beheerders van de Facebookpagina Identitaires Ardenne werden schuldig bevonden aan het aanzetten tot haat en geweld.

In april 2017 diende Unia klacht in tegen de beheerders van de Facebookpagina ‘Identitaires Ardenne’, wegens aanzetten tot haat en geweld. Unia was voordien op de hoogte gebracht door een aantal burgers. Het gerechtelijke onderzoek bevestigde de vermoedens. Daarna stelde Unia zich burgerlijke partij, met instemming van haar raad van bestuur.

Volgens de correctionele rechtbank zetten de twee beheerders van de Facebookpagina duidelijk aan tot haat en geweld. Beide personen werden veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf en een boete van 800 euro. Bovendien moet elk van beide veroordeelden een symbolische euro betalen aan Unia, naast 1.140 euro aan procedurekosten.

Een voorbeeld van een publicatie op de pagina van Identitaires Ardenne? "Faites votre devoir de patriote. Combattez l’Islam. Rejoignez-nous !”  als tekst onder een affiche waarop een gewapende man in uniform te zien was. De pagina werd gevolgd door meer dan 2.000 Facebookgebruikers. Naar eigen zeggen komt Identitaires Ardenne op voor “de belangen van ons erfgoed tegenover de eisen en de verovering van ons territorium door een archaïsche beschaving”.

Unia was van mening dat de woorden, gepubliceerd op de pagina, duidelijk aanspoorden tot haat en geweld. Haatboodschappen op sociale media publiceren en delen is in strijd met de wet. Bovendien kan dit dramatische gevolgen hebben voor het samenleven in een democratische maatschappij. De vrijheid van meningsuiting is één van de hoekstenen van onze democratie, maar wie aanzet tot haat of geweld gaat over de grens. De recente gebeurtenissen in Frankrijk – de moord op leraar Samuel Paty -tonen op tragische wijze hoe aanzetten tot haat en geweld op sociale media ernstige gevolgen kan hebben.

Vergelijkbare artikels