Wat doet Unia om racisme te bestrijden?

Unia bestrijdt racisme in al zijn vormen.

Unia richt zich tot:

Personen die een beroep doen op haar diensten

• Door gediscrimineerde burgers te adviseren, ondersteunen en begeleiden;
  • Door via dialoog oplossingen te vinden;
  • Door in bepaalde gevallen gerechtelijke stappen te ondernemen.

Contact met ons opnemen?

Het bedrijfsleven

• Door werkgevers te informeren over de inhoud van de antiracisme- en antidiscriminatiewetgeving (door praktische antwoorden te geven op concrete situaties, met name via de online tool eDiv) om werkgevers te ondersteunen in het diversiteitsbeleid in hun bedrijf;
  • Door opleidingen te geven aan verschillende institutionele doelgroepen (politie, justitie, lokale overheden, enz.), bedrijven en diverse organisaties;
  • Door overleg te plegen en door samenwerkingsovereenkomsten te ondertekenen met sectoren (bijvoorbeeld met werkgevers en de verschillende vakbonden), overheden en de vrijwilligerssector.

De overheid

Het grote publiek en de scholen

Middenveldorganisaties en academici

• Unia lanceerde op 5 maart 2020 de Begeleidingscommissie Racisme, in aanwezigheid van zowat 30 spelers uit het middenveld, vakbonden en de academische wereld. De Begeleidingscommissie buigt zich over kwesties rond racisme in de brede zin van het woord: ook antisemitisme of islamofobie kunnen aan bod komen.
  • Unia ontwikkelde een data hub waarin je kan zoeken naar alle bestaande data in België over onder andere racisme.

Volg ons op onze sociale media