Spellingscorrector voor dyslectische en dysorthografische student
Unia kon een oplossing onderhandelen voor een dyslectische en dysorthografische student. Op school mocht hij geen spellingscorrector gebruiken tijdens bepaalde lessen. Nochtans had hij dat nodig om dezelfde kansen te hebben als andere studenten.
Een eerstejaarsstudent communicatie heeft dyslexie en dysorthografie. Daarom vraagt hij om verschillende redelijke aanpassingen zodat hij zijn lessen kan volgen. Hij heeft met name een spellingscorrector nodig. Bij een communicatiecursus en taalcursussen wordt hem dat geweigerd.
Nadat de student hulp zoekt bij Unia, nemen we contact op met de onderwijsinstelling. Unia stuurt een schriftelijk advies met de vraag om een spellingscorrector te gebruiken. Dit hulpmiddel geeft hem dezelfde kansen als andere studenten die dezelfde studie volgen. Unia voert ook als argument aan dat hij in de professionele wereld de nodige tools tot zijn beschikking zal hebben.
De student stelt beroep in tegen de beslissing van de school en volgt het advies van Unia. Na beraadslaging aanvaardt de beroepscommissie het gebruik van de spellingscorrector.