Inclusieve communicatie: onze praktische tips

Je communiceert regelmatig in het kader van je werk, studies of je vrijwilligerswerk? Bij Unia, willen we dat iedere persoon zich gehoord en vertegenwoordigd voelt en dat iedere persoon zich kan herkennen in elke vorm van communicatie. Daarom deelt Unia, voor elke organisatie die inclusief wenst te communiceren, een reeks praktische tips.

Eén van onze missies is het bevorderen van gelijkheid en het bestrijden van discriminaties op basis van de criteria die zijn vastgelegd in de anti-discriminatiewetgeving. Onze tips zullen je in staat stellen bijzondere aandacht te besteden aan je communicatie naar mensen met een handicap en etnische minderheden.
We kaarten ook gender aan, al behoort dit discriminatiecriterium niet tot onze bevoegdheden (meer informatie over dit onderwerp bij het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen).

Wat is inclusieve communicatie ?

Inclusieve communicatie is een proces waarbij het doelpubliek wordt betrokken bij de taal, de toegankelijkheid en de visuals die gebruikt worden om te communiceren. Het zorgt ervoor dat elke persoon, met zijn diversiteit en verschillen, zich vertegenwoordigd, gehoord, erkend en aangesproken voelt.

Tips voor inclusief schrijven

Inclusief schrijven is schrijven zonder groepen uit te sluiten en ervoor zorgen dat je boodschap begrepen wordt en toegankelijk is. Hier vindt je al onze schrijftips

Tips voor het gebruik van afbeeldingen en video’s

Kies afbeeldingen waarin je doelgroep zich kan herkennen en zorg ervoor dat ze voor iedereen toegankelijk zijn om je afbeeldingen en video's inclusief te maken. We leggen hier uit hoe dat kan