Inclusieve communicatie: gids en tips

Wil je iedereen bereiken? Met deze gids voor inclusieve communicatie helpt Unia je om je communicatie voor iedereen toegankelijk te maken. 

    Wat is inclusieve communicatie?

    Inclusieve communicatie is zo communiceren dat je communicatiekanalen toegankelijk zijn. Dat betekent dat iedereen toegang heeft tot de informatie, ongeacht hun verschillen. 

    Met inclusieve communicatie kan je personen met een zintuiglijke handicap, mensen die tot een minderheid behoren, mensen met dyslexie of cognitieve stoornissen, mensen die kleurenblind enz. zijn betrekken en bereiken. Kortom, iedereen heeft baat bij inclusieve communicatie.  

    We hebben deze tips gebundeld om je tot inclusiever communiceren aan te zetten. Doe wat je kan. Elke verandering zorgt ervoor dat iemand zich meer gewaardeerd en meer betrokken voelt.  

    Inclusieve communicatie: 3 belangrijke tips

    1. Ga voor inclusieve woordkeuze 

    Zwart, persoon van Afrikaanse origine of van kleur? Homo, gay of queer? Zwakbegaafd of cognitieve beperking? Welke termen gebruik je het beste om te verwijzen naar een individu of een groep individuen?

    Het is niet altijd eenvoudig om de juiste bewoordingen te kiezen, nietwaar? Nochtans is dat cruciaal als je wil dat de mensen over wie je spreekt zichzelf herkennen en zich gerespecteerd voelen.

    Ontdek de woordenlijst inclusieve communicatie

    2. Kies een toegankelijk medium 

    3. Schrijf duidelijk, kort en bondig 

    Hoe doe je dat? Drie tips:

    • Zorg voor een duidelijke structuur. Plaats belangrijke informatie aan het begin van zinnen en paragrafen.
    • Hou de inhoud kort. Gebruik korte en actief geformuleerde zinnen.
    • Wees beknopt. Kom meteen ter zake, vermijd lange en ingewikkelde zinnen. Die maken je boodschap onbegrijpelijk.

    Ga aan de slag met onze tips voor jouw inclusieve communicatie