Onderhandelde oplossingen bij discriminatiedossiers
In discriminatiedossiers probeert Unia in de eerste plaats tot een onderhandelde oplossing te komen. We sturen daarbij aan op een constructieve, buitengerechtelijke afhandeling. Die benadering biedt meer kans op een snelle, duurzame en vaak ook structurele oplossing, en draagt zo bij aan een preventieve aanpak van discriminatie.
De databank op deze pagina verzamelt voorbeelden van onderhandelde oplossingen waarbij Unia betrokken was. Vul een zoekterm in, maak gebruik van de filters of blader door het overzicht.
Filter
Vouchers nu ook bruikbaar voor rolstoelgebruikers bij ticketverkoop
Unia kreeg een melding van een rolstoelgebruiker die haar vouchers voor korting niet kon gebruiken voor tickets voor concerten en evenementen. We hebben het probleem aangekaart bij de ticketverkoper en gezorgd voor een oplossing.
Krantenabonnement opzegbaar via verschillende kanalen
Een persoon met een handicap meldde dat een krant enkel telefonisch opzegbaar was. Dat is moeilijk voor bijvoorbeeld mensen met een auditieve beperking. Na overleg met de krantengroep zijn de opzegmogelijkheden uitgebreid.
Werkneemster krijgt werkplek dichter bij school van haar kind met een handicap
Een poetsvrouw vraagt een redelijke aanpassing op haar werk. Ze wil een overplaatsing zodat ze haar kind met een handicap naar school kan brengen. De werkgever weigert. Unia zorgt dat er een oplossing komt.
Onderhandelde oplossing na weigering van assistentiehond in ziekenhuis
Na een foute inschatting door een arts over de aanwezigheid van een assistentiehond in opleiding, grijpt Unia in en herinnert het ziekenhuis aan de geldende regelgeving.
Spellingscorrector voor dyslectische en dysorthografische student
Unia hielp een dyslectische en dysorthografische student. Zijn school stond niet toe dat hij tijdens bepaalde lessen een spellingscorrector gebruikte.
Parkeerplaats enkel voor personen met een handicap
Een man koopt een nieuwbouwappartement. Bij de oplevering van het appartement blijkt dat de aangepaste parkeerplaats voor personen met een handicap ontbreekt. Dankzij de tussenkomst van Unia werd er een oplossing gevonden.
Digitale identiteitsapp voor blinde en slechtziende gebruikers
Unia ontving diverse meldingen over een digitale identiteitsapp die niet toegankelijk was voor blinde en slechtziende personen. Na lang aandringen kon Unia hen ertoe bewegen om de problemen aan te pakken.
Gebrek aan redelijke aanpassingen op school in overweging genomen bij eindbeoordeling van leerling
Een leerling kunstzinnige oriëntatie in het 5e middelbaar heeft dyspraxie en een stoornis in de fijne motoriek. Zij is geïntegreerd in een speciale school en op haar gewone school moet ze soms gebruik maken van ondersteuning, maar de school weigert.
Winkelketen laat assistentiehonden toe
Een persoon met een assistentiehond mag een winkel niet binnen. Unia komt tussenbeide en de persoon krijgt een verontschuldiging en een vergoeding voor de geleden morele schade.