Woning wel beschikbaar bij Belgische naam

25 januari 2018
Actiedomein: Huisvesting
Discriminatiegrond: Racisme

Iemand met een buitenlandse naam stuurt een mail naar een makelaar om te vragen of een bezoek van een woning mogelijk is. Hij krijgt als antwoord dat het huis al verhuurd is. De dag daarna stuurt zijn collega (met een ‘Belgische’ naam) eenzelfde soort mail. De makelaar antwoordt daarop wél dat een bezoek mogelijk is. 

Woning wel beschikbaar bij Belgische naam

Unia ontmoet de zaakvoerders. Dit leidt tot een constructief gesprek, waarbij de makelaars erkennen dat ze in de fout gegaan zijn. Ze werden voor de woning overstelpt met vragen voor een bezoek, en wilden de eerste bezoeken afleggen met de eerste groep kandidaat-huurders. Daarbij blijkt een interne en externe communicatiefout gebeurt te zijn, waardoor twee personen op twee verschillende momenten een ander antwoord kregen. De voorgelegde elementen (o.a. het uiteindelijk getekende huurcontract) tonen dit aan.

Het gesprek getuigt van openheid en van een engagement om alle kandidaat-huurder gelijk te behandelen. De volgende oplossingen werden voorgesteld en aanvaard:

  • opstellen van een eenduidige procedure voor zoekertjes met veel reacties
  • gebruiken en aanpassen van de inlichtingenfiche van het BIV (Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars)
  • eventueel aanpassen van de website en van de overeenkomsten met eigenaars, wijzend op gelijke behandeling en non-discriminatie
  • telefonisch contact opnemen met de melder: met excuses, extra uitleg bij de situatie en het voorstel om bij toekomstige huurplannen bij de makelaars aan te kloppen.

Meer weten?