Onderhandelde oplossingen
In discriminatiedossiers speelt Unia in de eerste plaats de rol van onderhandelaar. Dan sturen we aan op een constructieve, buitengerechtelijke afhandeling. Die benadering biedt meer kans op een snelle, duurzame en vaak ook structurele oplossing, en draagt zo bij tot een preventieve aanpak van discriminatie.
Databank
De databank op deze pagina verzamelt voorbeelden van onderhandelde oplossingen die Unia heeft bereikt.
Op YouTube vind je bovendien een afspeellijst met onderhandelde oplossingen in Vlaamse Gebarentaal.
Onderhandelde oplossingen
Hogere verzekeringspremie vermeden
Een man moet een bijpremie van 45% betalen voor een schuldsaldoverzekering via NN groep omwille van ADHD. De verzekeraar beslist na onze interventie uiteindelijk om de premie aan te bieden aan de normale voorwaarden.
Spellingscorrector voor dyslectische en dysorthografische student
Unia kon een oplossing onderhandelen voor een dyslectische en dysorthografische student. Op school mocht hij geen spellingscorrector gebruiken tijdens bepaalde lessen. Nochtans had hij dat nodig om dezelfde kansen te hebben als andere studenten.
Parkeerplaats enkel voor personen met een handicap
Een man in het bezit van een parkeerkaart voor personen met een handicap koopt een nieuwbouwappartement. Bij de oplevering van het appartement blijkt dat de aangepaste parkeerplaats voor personen met een handicap ontbreekt. Dankzij de tussenkomst van Unia werd er een oplossing gevonden.
Digitale identiteitsapp nu ook bruikbaar voor blinde en slechtziende gebruikers
Unia ontving diverse meldingen over een digitale identiteitsapp die niet toegankelijk was voor blinden en slechtzienden. Daardoor konden personen met een visuele handicap de applicatie niet gebruiken zonder de hulp van een ziende derde. Na lang aandringen kon Unia de identiteitsapp ertoe bewegen om de toegankelijkheidsproblemen aan te pakken.
Volg ons op onze sociale media