Zoek tool
Antiracismeparcours: ik ben geen racist maar…
Het antiracistische traject van Foyer vzw is het resultaat van een vaststelling: racisme blijft schade aanrichten en het leven van veel mensen, met name in het onderwijs, beïnvloeden. Het doel van dit nieuwe traject is om introspectie te stimuleren over onze eigen vooroordelen en aannames.
Leerkrachten aan het woord
Enkele leerkrachten getuigen over hoe zij diversiteitsthema’s bespreekbaar maakten in hun klas.
Als het ginder is, is het hier - Dat wat gisteren is gebeurd, helpt ons vandaag om de wereld van morgen te bouwen.
Dit instrument stelt voor om te kijken naar het verhaal van massamisdaden: Cambodja, Burundi, Rwanda... Wat kunnen we leren van deze verhalen? Dit instrument is een burgerreflectie over het voorkomen van extreem geweld door middel van pluralisme, dialoog en verantwoordelijkheid.
Tips voor antidiscriminatiemethoden in het onderwijs
Vooroordelen, stereotypen en discriminatie verminderen onder jongeren op middelbare scholen, hoe doe je dat? Het Nederlandse Kennisplatform Integratie & Samenleving zet 7 tips op een rij voor methoden, aanpakken of interventies in het onderwijs.
Diversiteit In Actie
Hoe ga je als leerkracht om met diversiteit? Diversiteit In Actie bundelt oefeningen, achtergrondinformatie, materialen en praktijkvoorbeelden.
Een inspirerende film in je klas?
Klassikaal educatieve films bekijken, het kan via Movies that matter.
Als bondgenoten racisme aanpakken!
Wat doe je als iemand plots racistisch uit de hoek komt? Laat je inspireren door Nelson Mandela.
Nievanier
'Nievanier' is een muzikale voorstelling waarin racisme en onverdraagzaamheid centraal staan.
Nieuwe vrienden
In de strip 'Nieuwe Vrienden' lezen leerlingen over thema’s als identiteit, nieuw zijn, vriendschap, pesten, vooroordelen en discriminatie. Aansluitend op het verhaal maken de leerlingen opdrachten en denken zij na over wat zij zelf zouden doen in deze situatie.
Op het eerste gezicht
‘Op het eerste gezicht’ is een manier om met leerlingen te praten over vooroordelen. Het is normaal om van iedereen die je tegenkomt een beeld te vormen. Dit gaat vanzelf. Maar kloppen die vooroordelen wel? Bespreek ze in de klas met dit spel.
Volg ons op onze sociale media