Een informatiefiche voor elke toekomstige student van een horeca-opleiding

2 maart 2022
Actiedomein: Onderwijs
Discriminatiegrond: Geloof of levensbeschouwing

Een jonge moslim wil zich inschrijven in een opleidingscentrum voor een horeca-opleiding. Het centrum zegt dat hij voor de opleiding varkensvlees zal moeten proeven. Unia overtuigt het centrum ervan om op voorhand een infofiche te delen met studenten die zich wensen in te schrijven en op die manier transparantie te garanderen in verband met de vereisten van de opleiding.

Unia werd benaderd door een vereniging die jongeren bijstaat bij hun socio-professionnele oriëntatie. Die was bezorgd om de situatie van een jongen, die moslim is, en een horeca-opleiding wenst te volgen. Het centrum waar de jongen zich wou inschrijven, deelde namelijk mee dat het proeven van varkensvlees deel uitmaakt van de vereisten voor de opleiding, wat in strijd is met zijn persoonlijke overtuigingen.

Unia organiseerde een ontmoeting met het opleidingscentrum en kreeg verhelderende informatie. Het centrum besloot om voortaan alle kandidaat-studenten een informatiefiche te geven waarop de beroepsvereisten uitgelegd worden.

De studenten kunnen contact opnemen met het centrum als zij een probleem ondervinden met één (of meerdere) van de punten. Zo worden individuele vrijheden gerespecteerd.