Een vzw kiest voor inclusieve neutraliteit

31 oktober 2018
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Geloof of levensbeschouwing

Omdat een vzw weigert om een vrouw aan te werven die een hoofddoek draagt, herinnert Unia de vereniging aan haar wettelijke verplichtingen. Met succes: de vzw beslist om vanaf nu een beleid van inclusieve neutraliteit te voeren, voor alle werknemers.

Een sollicitante is gebeten door een functie in een vzw voor sociale en professionele integratie. Maar haar sollicitatie wordt geweigerd, omdat ze een hoofddoek draagt. Unia, die door een organisatie verwittigd werd, neemt daarom contact op met de raad van bestuur van de vzw. We herinneren de vzw aan het juridisch kader en aan het risico voor gerechtelijke stappen - zoals bij de uitspraak in de zaak tegen G4S, over het dragen van de hoofddoek in een privébedrijf.

De vzw beslist daarom om een beleid van inclusieve neutraliteit te voeren, waarbij alle religieuze tekens toegelaten zijn. Unia begeleidt de vereniging hierin. De beslissing wordt niet alleen genomen om gerechtelijke vervolgingen te vermijden, maar ook omdat inclusieve neutraliteit gemakkelijker in te voeren is dan exclusieve neutraliteit (verbod van alle religieuze tekenen). De kandidate mag dus opnieuw solliciteren met hoofddoek, als ze dat wenst.

Meer weten?