Halftijdse job, combineerbaar met kinesessies

31 oktober 2018
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Handicap

Na aarzeling aanvaardt een werkgever uiteindelijk dat een werkneemster halftijds begint te werken. Zo kan ze elke middag kinesitherapie volgen.

Een vrouw werkt in een onderneming voor aangepast werk en wil om medische redenen haar uurrooster aanpassen. Gesteund door haar vakbond, vraagt ze aan haar werkgever om enkel nog ’s ochtends te moeten werken. Want daardoor zou ze elke middag intensieve revalidatiekinesitherapie kunnen volgen. Die behandeling wordt aangeraden door haar dokter, omwille van haar meervoudige handicap die zorgt voor problemen met haar beweeglijkheid.

In eerste instantie weigert de werkgever haar vraag: hij wijst erop dat een zekere flexibiliteit noodzakelijk is om het goed functioneren van het team te garanderen. Daarop onderhandelen de werkgever en de vakbond, met de steun van Unia. Tijdens die onderhandelingen wordt de werkgever herinnerd aan de verplichting om redelijke aanpassingen te voorzien, zeker in ondernemingen voor aangepast werk.

De werkgever aanvaardt uiteindelijk dat de werkgeefster enkel ’s ochtends werkt. Er wordt wel een medische evaluatie afgesproken, na een periode die bepaald wordt door de arbeidsgeneesheer.

Meer weten?