Arbeidsrechtbank veroordeelt gemeente voor discriminatie vanwege handicap

16 maart 2018
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Handicap

De strenge veroordeling kwam er nadat de gemeente Eghezée weigerde de redelijke aanpassingen van een medewerkster te verlengen. Omdat de vrouw een spierziekte heeft en aan chronische pijnen lijdt, werkte ze deeltijds (twee halve dagen niet). De gemeente schrapte die aanpassing. Samen met Unia trok de vrouw daarom naar de arbeidsrechtbank.

De gemeente Eghezée moet een dwangsom van 1.000 euro per dag betalen tot de discriminatie stopt. Daarnaast moet de gemeente haar werkneemster wekelijks twee halve dagen vrijaf geven en twee halve dagen telewerk toestaan. De rechter wees de vrouw in kwestie ook een schadevergoeding toe van meer dan 44.000 euro, wat overeenkomt met zes maanden brutoloon.

Niet vrijblijvend

Patrick Charlier, co-directeur van Unia, is bijzonder tevreden over het vonnis van de arbeidsrechtbank van Luik: "We zijn meer dan tevreden met deze  uitspraak. Ze benadrukt dat redelijke aanpassingen voor werknemers met een handicap niet vrijblijvend zijn.  Bovendien hebben overheden een voorbeeldfunctie. De rechter wees op de volledig afwijzende en vijandige houding van de gemeente. Iets wat ik zelf ervaarde, toen we met de burgermeester rond de tafel wilden zitten om een buitengerechtelijke oplossing te zoeken.”

Vergelijkbare artikels

12 maart 2018

Rechter noemt gevolgen kanker voor eerste keer handicap

Een werkgever had voor aanpassingen moeten zorgen, zodat een vrouw die door kanker lang niet kon gaan werken toch haar job kon blijven doen. Dat zegt het arbeidshof van Brussel. Het is de eerste keer dat een rechter de blijvende gevolgen van kanker ziet als een handicap. De rechter veroordeelde de werkgever tot het betalen van een schadevergoeding van 12.500 euro aan de werkneemster wegens discriminatie. Unia was vrijwillig tussenkomende partij.