Meer tickets voor concertgangers in een rolstoel

6 december 2019
Discriminatiegrond: Handicap

Slechts een beperkt aantal concertplaatsen voorbehouden voor personen in een rolstoel? Dat is ook hun toegang tot cultuur beperken. Een concertzaal stelde zich flexibel op en gaf een groter aantal tickets vrij.

Een muziekliefhebber in een rolstoel keek ernaar uit om een concert bij te wonen. Maar het was onmogelijk om een ticket te kopen, omdat alle toegankelijke plaatsen voor rolstoelgebruikers al bezet waren.

Unia werd gecontacteerd door de concertganger. We hadden in het verleden al verschillende meldingen gekregen over de toegankelijkheid van de concertzaal, en zochten samen met de organisator van het concert een oplossing.

Als alle toegankelijke plaatsen al bezet zijn, kunnen rolstoelgebruikers sinds kort toch andere plaatsen reserveren die geen risico voor hun veiligheid vormen. De organisator verwittigt hen dan over het mogelijke beperkte zicht vanaf die plaatsen. Zo kunnen de muziekliefhebbers zelf beslissen of ze het concert toch willen bijwonen.

Meer weten?