Ook vervangauto voor bestuurder met een handicap

29 augustus 2018
Discriminatiegrond: Handicap

Een bestuurder met een handicap ontdekt dat zijn autoverzekering hem geen aangepaste vervangauto aanbiedt. Unia neemt daarop contact op met de verzekeraar, die het contract van zijn klant aanpast.

De bestuurder met een handicap is niet tevreden over zijn autoverzekering. Wanneer zijn auto door een ongeval niet beschikbaar is, stelt de verzekeraar volgens het contract namelijk alleen een gewone vervangauto ter beschikking. Daardoor wordt de bestuurder in de praktijk de mogelijkheid tot een vervangauto ontzegd: hij heeft namelijk een aangepaste vervangwagen nodig.

Unia neemt contact op met de verzekeraar, om een alternatief te zoeken voor bestuurders met een handicap. De verzekeraar verandert daarop het contract van de bestuurder, en voegt de volgende clausule in: “Als de verzekerde op eigen kracht een geschikt huurvoertuig vindt of als hij een taxi gebruikt (medisch of normaal) , verbindt de verzekeraar zich ertoe om tot 30 € / dag tussen te komen en dit gedurende de maximale contractueel voorziene periode voor het ter beschikking stellen van een vervangend voertuig".

De verzekeraar overweegt ook om deze clausule in het standaardcontract voor de autoverzekeringen op te nemen.

Meer weten ?