Onderhandelde oplossing voor digitale medische afspraken

17 mei 2023
Discriminatiegrond: Leeftijd

Toegang tot gezondheidszorg is essentieel. Maar de digitalisering van diensten kan zorgen voor discriminatie, bijvoorbeeld als afspraken alleen online kunnen. Gelukkig is er een oplossing mogelijk. Dat was ook het geval voor het ziekenhuis waarmee Unia samen zat. 

Digitale kloof bestaat echt 

Een koppel van 82 en 85 jaar belde naar een ziekenhuis om een afspraak te maken. De medewerker vroeg hen om een e-mail te sturen, maar ze hadden geen e-mailadres. Vervolgens kregen ze het verzoek om een brief te sturen of naar het ziekenhuis te komen. Beide alternatieven waren niet evident voor de patiënten.  

De website van het ziekenhuis zei ook dat annulaties van afspraken enkel kunnen via e-mail, een online formulier of ter plaatse. 

De dochter van de patiënten contacteerde Unia. 

Unia zorgde voor een oplossing 

Als je enkel afspraken kan maken of annuleren via mail, post of ter plaatse dan zorgt dat voor indirecte discriminatie op basis van het criterium leeftijd. De maatregel heeft namelijk vooral gevolgen voor ouderen die geen toegang hebben tot internet.  

Unia contacteerde het ziekenhuis om een oplossing te vinden. Daaruit bleek dat het ziekenhuis wel toestond om afspraken te maken en te annuleren via de telefoon, maar dat die maatregel niet correct werd toegepast. Het ziekenhuis verontschuldigde zich voor het communicatieprobleem, paste de website aan en stuurde een bericht naar alle medewerkers om de digitale kloof in de toekomst te vermijden.