Ook tijdens een pandemie moeten personen met een handicap zich kunnen laten begeleiden

21 mei 2021
Discriminatiegrond: Handicap

Een slechthorende vrouw gaat naar het ziekenhuis voor een medische afspraak. Zij moet daarbij vergezeld worden. Het ziekenhuis weigert de aanwezigheid van haar begeleider, naar aanleiding van de coronamaatregelen. Unia werd gecontacteerd en onderhandelde met het ziekenhuis zodat deze maatregel kon worden versoepeld en mensen met een handicap naar hun afspraak begeleid worden. 

Een ouder echtpaar heeft een afspraak in het ziekenhuis.  De vrouw is slechthorend en kan zelfstandig geen betaling met haar bankkaart uitvoeren. Bij de receptie wordt het echtpaar uitgelegd dat enkel kinderen en personen met beperkte mobiliteit begeleid mogen worden wegens de gezondheidscrisis. De vrouw moet dus alleen naar haar afspraak. Na haar afspraak, neemt haar man contact op met de bemiddelingsdienst van het ziekenhuis en legt hij de situatie uit. Het ziekenhuis stemt ermee in dat de vrouw naar toekomstige medische afspraken begeleid wordt. 

Bij het volgende bezoek merkt de man op dat de borden, waarop staat dat begeleiding alleen is toegestaan voor personen met een beperkte mobiliteit of kinderen, er nog steeds zijn. Het koppel contacteert Unia, die vervolgens verdere informatie vraagt aan de directie van het ziekenhuis. De directie legt uit dat flexibiliteit in verband met deze regels mogelijk is en dat dit ook zo toegepast wordt bij de ingang van het ziekenhuis.

Unia vraagt om de borden aan te passen zodat elke persoon die nood heeft aan begeleiding, ongeacht de soort beperking, begeleid kan worden. Het ziekenhuis engageert zich om de communicatie aan te passen.

Meer weten?