Onderzoek per e-mail: waar moet ik op letten?

Een e-mail versturen

Gebruik het standaardbericht op de website van het vastgoedkantoor, of schrijf zelf een kort bericht waarin je vraagt of het appartement nog beschikbaar is en of je het kan bezichtigen. Deze e-mail kan ook naar het e-mailadres van de eigenaar of van het immokantoor gericht zijn.

Voorbeeld van een e-mail

Goeiedag,

Ik ben geïnteresseerd in het appartement dat te huur is in (adres indien beschikbaar). Is het nog vrij? En is het mogelijk om het te bezichtigen?

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Met vriendelijke groeten,

(Naam)

Vraag aan een kennis of vereniging om een soortgelijke e-mail te versturen

Dit bericht hoeft niet noodzakelijk identiek te zijn aan de oorspronkelijke e-mail. Zorg er wel voor dat beide mails dezelfde elementen en dezelfde vragen (beschikbaarheid, mogelijkheid tot bezichtigen, ...) bevatten.

De kennis moet haar of zijn eigen, 'Belgische klinkende', naam gebruiken.

Je kan ook een beroep doen op een van de verenigingen in deze lijst.   

Reageer op dezelfde dag

Je verstuurt deze tweede e-mail best op dezelfde dag, met een paar uur tussentijd. Als je te lang wacht kan de verhuurder om die reden verschillend reageren.

Verstuur een nieuwe e-mail na verschillende reactie van de verhuurder

Als de eigenaar of het immokantoor je antwoordt dat het pand niet meer beschikbaar is, maar aan je kennis (of de vereniging) laat weten dat het pand wel nog beschikbaar is, raden we je aan een tweede mail te versturen. In deze tweede mail, verstuurd uit eigen naam, vraag je of de situatie ondertussen veranderd is. Het is mogelijk dat er legitieme redenen zijn voor het verschil in behandeling (bijvoorbeeld: een andere kandidaat huurder had een optie genomen op het pand maar heeft ondertussen afgezegd). Dit geldt ook indien jij nooit antwoord hebt gekregen en je kennis (of de vereniging) een positief antwoord heeft gekregen.

Voorbeelden van e-mails

Jij ontving een weigering en het andere profiel ontving een positief antwoord :

Goeiedag,

Ik nam op (datum van het 1ste contact) contact met u op in verband met het huren van het appartement in (adres opgeven). U liet me weten dat het niet meer beschikbaar was, maar ik zie dat de advertentie nog altijd te zien is (of online staat) en ik ben nog steeds geïnteresseerd om het te huren. Is het nog vrij?

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Met vriendelijke groeten,

(Naam)

Jij ontving geen antwoord en het andere profiel ontving een positief antwoord:

Goeiedag,

Ik nam op (datum van het 1ste contact) contact met u op in verband met het huren van het appartement in (adres opgeven). Omdat ik nog geen antwoord van u heb ontvangen, neem ik opnieuw contact op om te vragen of het appartement nog altijd beschikbaar is, en of het mogelijk is het te bezichtigen.

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Met vriendelijke groeten,

(Naam)

Respecteer de chronologie

Deze laatste e-mail moet enkel worden verzonden nadat er een reactie is gekomen op de e-mail die je kennis (of vereniging) heeft verstuurd. De chronologie van de feiten kan leiden tot een vermoeden van discriminatie, wat de bewijslast bij de eigenaar legt. Het is dan aan de eigenaar om te bewijzen dat hij/zij correct gehandeld heeft en niet gediscrimineerd heeft.

Gebruik een vergelijkbaar profiel

Het is cruciaal dat het fictieve profiel (gebruikt door je kennis of de vereniging) vergelijkbaar is met jouw situatie, met uitzondering van zijn nationaliteit of origine. Dat belet niet dat er kleine verschillen mogen zijn om geen achterdocht te wekken bij de eigenaar (een leeftijdsverschil van een paar jaar, een 50-tal euro meer of minder qua inkomen, een soortgelijk beroep, ...).

Andere gegevens moeten dan weer identiek gelijk zijn, omdat ze de beslissing van de verhuurder kunnen beïnvloeden (aantal huurders, soort inkomen, gewenste duur van het contract, huisdieren, betalingsbewijs vorige huurwoningen, roker of niet, burgerlijke staat, ...).

Indien je tegen de eigenaar zei bepaalde waarborgen te kunnen voorleggen (een betalingsbewijs van vorige huurwoningen, een aanbeveling van je vorige verhuurder, iemand die zich borg stelt, ...) dan moet je testprofiel die elementen ook vermelden - ook al bestaan ze niet echt.

De eigenaar zal misschien niet naar al die elementen vragen, maar de 'testpersoon' moet er wel op voorbereid zijn. De extra inlichtingen zijn vooral belangrijk bij telefonisch contact met de eigenaar.

Voor het opstellen van een vergelijkbaar profiel kan je deze fiche gebruiken. 

Wil je advies of begeleiding bij het doorlopen van de test?

Doe een beroep op Unia of een partnerorganisatie.

Wil je discriminatie melden?

Vul hier het online meldingsformulier in.

Wil je meer juridische informatie over de bewijslast, de praktijktests of de opnames ?

Raadpleeg ons juridisch vademecum.