Onderzoek per telefoon: Waar moet ik op letten?

Het gesprek opnemen

Controleer op voorhand of de telefoon waarmee je belt het gesprek kan opnemen en of de opname in digitaal formaat kan worden bewaard. Is dit niet het geval? Download dan een app waarmee je spraakberichten kan opnemen.

Bel ofwel met een telefoon met de luidspreker aan, of neem op met een andere telefoon of met een dictafoon.

Wis deze opnames niet uit het telefoongeheugen!

Vraag een kennis of vereniging om terug te bellen

De kennis of vereniging die deze test uitvoert houdt het best rekening met volgende richtlijnen:

Het gesprek met de eigenaar kort houden, ook al is het verloop van het gesprek moeilijk te voorspellen.

Voorbeeld van een gesprek

Goeiedag (goeienavond), met (Belgisch klinkende naam). Ik bel u in verband met de advertentie voor het appartement dat te huur is in (adres of gemeente waar het gelegen is). Ik zou dit appartement graag eens bezoeken, is dat nog mogelijk?

Zich flexibel opstellen en akkoord gaan met de voorgestelde datum (behalve misschien als het nog dezelfde dag is) en met de huurvoorwaarden (begindatum, waarborg, ...). Beëindig het gesprek.

Daarna zegt je kennis of de vereniging de afspraak af, bijvoorbeeld met het excuus dat je al iets anders hebt gevonden.

De kennis of vereniging moet goed op de hoogte zijn van jouw situatie (zie 'vergelijkbaar profiel' hieronder). Zij of hij mag dus geen buitenlandse naam of accent hebben.

Indien opnemen niet mogelijk is: een schriftelijke getuigenis toevoegen van de persoon of vereniging die de eigenaar of het vastgoedkantoor heeft teruggebeld. In dit geval doet men beter geen beroep op een verwante persoon wiens objectiviteit in twijfel kan worden getrokken.

Je kan ook een beroep doen op een van de verenigingen in deze lijst.

Reageer op dezelfde dag

De twee contacten moeten op dezelfde dag plaatsvinden, met een paar uur tussen. Als je te lang wacht, kan de verhuurder om die reden verschillend reageren.

Gebruik een vergelijkbaar profiel

Het is cruciaal dat het fictieve profiel (gebruikt door je kennis of de vereniging) vergelijkbaar is met jouw situatie, met uitzondering van zijn nationaliteit of origine. Dat belet niet dat er kleine verschillen mogen zijn om geen achterdocht te wekken bij de eigenaar (een leeftijdsverschil van een paar jaar, een 50-tal euro meer of minder qua inkomen, een soortgelijk beroep, ...).

Andere gegevens moeten dan weer identiek gelijk zijn, omdat ze de beslissing van de verhuurder kunnen beïnvloeden (aantal huurders, soort inkomen, gewenste duur van het contract, huisdieren, betalingsbewijs vorige huurwoningen, roker of niet, burgerlijke staat, ...).

Indien je tegen de eigenaar zei bepaalde waarborgen te kunnen voorleggen (een betalingsbewijs van vorige huurwoningen, een aanbeveling van je vorige verhuurder, iemand die zich borg stelt, ...) dan moet het testprofiel die elementen ook vermelden - ook al bestaan ze niet echt.

De eigenaar zal misschien niet naar al die elementen vragen, maar de 'testpersoon' moet er wel op voorbereid zijn. De extra inlichtingen zijn vooral belangrijk bij telefonisch contact met de eigenaar.

Voor het opstellen van een vergelijkbaar profiel kan je deze fiche gebruiken. 

Wil je advies of begeleiding bij het doorlopen van de test?

Doe een beroep op Unia of een partnerorganisatie.

Wil je discriminatie melden?

Vul hier het online meldingsformulier in.

Wil je meer juridische informatie over de bewijslast, de praktijktests of de opnames?

Raadpleeg ons juridisch vademecum.