Veralgemeningen die het racisme voeden

7 augustus 2014
Discriminatiegrond: RacismeGeloof of levensbeschouwing

De reactie van het Centrum op de uitspraken van Hassan Aarab

Het Interfederaal Gelijkekansencentrum heeft contact opgenomen met Hassan Aarab, lid van de CD&V-afdeling van Deurne, naar aanleiding van een uitspraak die hij gisteren op Facebook deed over de uitroeiing van joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meneer Aarab heeft spijt van die uitspraak. Hij verbindt zich ertoe om contact op te nemen met de joodse gemeenschap, met het oog op een zo groot mogelijk herstel.

De talrijke veralgemeningen rond het Israëlisch-Palestijnse conflict (antizionistisch, anti-Israëlitisch, antisemitisch; pro-Hamas, pro-Palestina; islamitisch, islamistisch) doen maar één ding: het racisme, het antisemitisme en de islamofobie in stand houden.

Als die veralgemeningen leiden tot uitspraken die aanzetten tot haat, geweld en discriminatie, kan dat niet alleen moreel en deontologisch worden veroordeeld; het kan ook strafrechtelijk worden vervolgd. Ook negationistische uitspraken zijn strafbaar.

De morele en intellectuele autoriteit van politici moet hen er net toe aanzetten om een grotere verantwoordelijkheid op te nemen en zulke uitspraken krachtig te bestrijden. Daarom veroordeelt het Centrum de uitspraken van Hassan Aarab. Geen enkele publieke figuur kan de gevolgen van zijn uitspraken uit de weg gaan.

Meneer Aarab heeft het Centrum verzekerd dat hij persoonlijk contact zal opnemen met vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap om een constructieve dialoog aan te gaan. Het Centrum verkiest zulke stappen altijd boven juridische stappen, behalve als het om ernstig geweld gaat of bij een herhaling van de feiten. Het Centrum zal geen klacht indienen in dit dossier, maar zal het wel op de voet blijven volgen.

Zie ook: Het Centrum is verontrust door de toenemende haat en onverdraagzaamheid als gevolg van het geweld in het Midden-Oosten