Waarom reageren?

Heel wat slachtoffers van verbaal geweld of pesterijen denken dat het niet de moeite waard is om dat te melden. Als je ernstige feiten hebt meegemaakt, wil je die vaak zo snel mogelijk achter je laten. Je vreest een langdradige procedure als je ze meldt.

Toch raden we je aan om altijd contact met ons op te nemen. Ook om gewoon je hart te luchten kan je ons bellen of langsgaan bij je lokale contactpunt.

Door discriminatie of homofobie bij ons te melden, help je jezelf, Unia én andere holebi’s:

• Bij ons vind je een luisterend oor, ondersteuning en hulp in alle vertrouwen, zonder dat er een oordeel wordt geveld. Zo blijf je niet alleen achter met wat je is overkomen.
  • Dankzij jouw melding leren we bij over de werkwijze van daders en kunnen we er in de toekomst beter mee omgaan.
  • Als je discriminatie of homofobie niet meldt, is het 100 procent zeker dat de dader niet wordt bestraft. Doe je het wel, dan vergroot je de kans dat de dader wél verantwoording moet afleggen. We informeren je over eventuele volgende stappen.
  • Elke melding helpt om het beleid rond seksuele oriëntatie en homofobe daden te verbeteren. Pas nadat het probleem van discriminatie en homofobie grondig in kaart is gebracht, kan er ook een grondige aanpak komen. Elke melding is dus een stukje van een grotere puzzel: hoe meer stukjes, hoe duidelijker het beeld.