Geen leeftijdsgrens om in een bioscoop te werken

16 september 2019
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Leeftijd

Een werkgever die een werknemer met verantwoordelijkheidsgevoel zoekt? Dat is legitiem. Maar als die daarom enkel kandidaten van 20 jaar of ouder toelaat, wordt het discriminatie. Ook jongere werknemers kunnen verantwoordelijk zijn. Een bioscoop wijzigde daarom een vacature.

Een Brusselse bioscoop zocht een nieuwe medewerker via Facebook. Daarin stond dat de werknemer minstens 20 jaar oud moest zijn. Iemand las het en meldde het bij Unia.

Wij namen contact op met de cinema om de reden van dit leeftijdsonderscheid te vragen. De uitbater antwoordde dat de kandidaat een groot verantwoordelijkheidsgevoel moet hebben, want dat hij of zij het welzijn en de veiligheid van het publiek moet garanderen. We legden uit dat dit doel legitiem is, maar dat er andere manieren zijn om hetzelfde profiel aan te trekken. Zo kan er in de vacature bijvoorbeeld expliciet staan dat er iemand gezocht wordt met verantwoordelijkheidszin, zonder daar een leeftijdsgrens op te plakken. De bioscoop wijzigde daarop de vacature.

Meer weten?