Hoofddoek toegestaan tijdens sollicitatieprocedure

13 februari 2019
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Geloof of levensbeschouwing

Een vrouw die solliciteert als buschauffeur, mag een schriftelijke proef afleggen. Maar wanneer ze aankomt bij het gebouw krijgt ze te horen dat ze niet binnen mag, tenzij ze haar hoofddoek afdoet.

De vrouw wil buschauffeur worden en solliciteerde daarom bij het transportbedrijf. Ze wordt uitgenodigd om een schriftelijke proef af te leggen. Maar wanneer ze aankomt bij de ingang van het gebouw waar de schriftelijke test plaatsvindt, weigert de bewaker haar de toegang: ze moet van hem eerst haar hoofddoek afdoen.

De bewaker legt uit dat hij de instructies opvolgt die hem werden gegeven. De kandidate stemt ermee in om haar hoofddoek te verwijderen tijdens haar job als ze wordt aangenomen, maar ze weigert om hem uit te trekken als onderdeel van het rekruteringsproces.

Na het voorval contacteert Unia het transportbedrijf en geven we meer informatie over de wetgeving in deze situatie. We nodigen hen ook uit voor een gesprek. Tijdens dat gesprek denken we samen na over de mogelijke oplossingen waarbij kandidaten een hoofddoek (of andere veruiterlijkingen van overtuigingen) mogen dragen tijdens de selectieprocedure.

De vervoersmaatschappij stemt er na het gesprek mee in om haar beleid te wijzigen. Het dragen van een hoofddoek (of andere veruiterlijkingen van overtuigingen) is nu toegestaan tijdens de aanwervingsprocedure.

Meer weten?