Leerling met autisme ‘beter op zijn plaats’ in buitengewoon onderwijs?

29 november 2017
Actiedomein: Onderwijs
Discriminatiegrond: Handicap

Een jongen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis) volgt les in het eerste leerjaar. De ouders vragen verschillende keren aan de school om redelijke aanpassingen te voorzien. Daar wordt niet op ingegaan. Volgens de school zou de jongen beter op zijn plaats zitten in het type 9 van het buitengewoon onderwijs. 

De ouders, de school en Unia hebben op het einde van het schooljaar een overlegmoment. De school laat tijdens het overleg uitschijnen dat de leerling niet kan overgaan naar het tweede leerjaar. Unia gaat hiermee niet akkoord: er zijn geen redelijke aanpassingen geweest op maat van het kind, en dus kon hij ook niet op een eerlijke manier geëvalueerd worden. Unia raadt de school daarom aan om de competentiebegeleider mee te betrekken, zodat er redelijke aanpassingen op maat kunnen worden voorzien.

De competentiebegeleider geeft eind augustus een positieve drive aan de hele situatie. De jongen kan daarom overgaan naar het tweede leerjaar, en alles verloopt sindsdien vlot. 

Meer weten?