Correctionele rechtbank Limburg, afdeling Hasselt, 10 mei 2000

10 mei 2000
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Limburg

In twee vonnissen van de correctionele rechtbank in Hasselt rond de weigering van toegang tot een dancing voor personen van vreemde afkomst wordt de argumentatie hernomen die dezelfde rechtbank in een uitspraak van 21 november 1996 rond soortgelijke feiten heeft ontwikkeld. De rechter vond destijds dat er pas sprake was van discriminatie wanneer geen objectieve reden tot weigering kon worden aangevoerd.

Hoewel die redenering al weerlegd is door het hof van beroep (Antwerpen, 25 april 2000) blijft de rechter van oordeel dat het gebruik van selectiecriteria door een portier eventueel kan leiden tot misvattingen of vergissingen, maar dat deze geen bewijs vormen voor een inbreuk op de antiracismewet.

De rechtbank stelt inderdaad dat de portier preventieve controles uitvoert om de rust in de dancing te behouden en de veiligheid van het cliënteel te waarborgen. Dergelijke objectieve motieven kunnen op aanvaardbare wijze de weigering staven.