Correctionele rechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge, 23 april 2002

Actiedomein: Andere domeinen
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: West-Vlaanderen

Leden van Burgerinitiatief Oostende werden door de correctionele Rechtbank in Brugge veroordeeld tot geldboetes van 495,79 Euro, wegens de verspreiding van racistische pamfletten. Zij hadden daarin bewoners van een transitcentrum gecriminaliseerd. Zij beweerden zonder meer dat vreemdelingen zich omschoolden tot criminelen, drugsdealers en hoeren. De rechter argumenteert in een goed uitgewerkt vonnis dat hier niet zozeer de vrijheid van mening werd beoefend, maar wel op strafbare wijze werd aangezet tot vreemdelingenhaat en zo de strafwet werd overtreden. De vereniging Artsen zonder Grenzen en het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding kregen hiervoor elk 1 euro morele schadevergoeding toegekend.

De beklaagden werden vrijgesproken voor inbreuken op artikel 3, dat het georganiseerd propageren van racisme en discriminatie strafbaar stelt, omdat de rechter van oordeel was dat het “Burgerinitiatief” op het ogenblik van de feiten geen groepering was in de zin van de wet wegens het ontbreken van een zekere duurzaamheid en minimale structuur om haar doelstellingen naar buiten uit te verwezenlijken.