De aanwezigheidsbonus, een bron van discriminatie

13 februari 2019
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: HandicapLeeftijdAndere gronden
Bevoegdheidsniveau: Waals Gewest

Wanneer werknemers die weinig ziek zijn beloond worden met een aanwezigheidsbonus, kan dat leiden tot discriminatie omwille van gezondheidstoestand, handicap, leeftijd of geslacht. Unia analyseerde het systeem van de aanwezigheidsbonus en gaf advies aan Waalse minister van Lokale Besturen.

We merken dat het aantal bonussen dat rekening houdt een index van de aanwezigheid van werknemers is toegenomen. En dat zowel in de privésector als in de publieke sector. Daarom vindt Unia het nuttig om ons advies over te maken aan de Waalse minister voor Lokale Besturen, Valérie De Bue.

Niet alleen hebben de huidige bonussen hun doeltreffendheid tegen ziekteverzuim niet bewezen, de bonussen zorgen ook voor reële problemen in termen van gelijke behandeling. Ook al lijkt dit soort maatregelen neutraal en op alle werknemers van toepassing, toch zullen sommige werknemers waarschijnlijk benadeeld worden omwille van hun gezondheidstoestand, handicap, leeftijd of geslacht.

Je kan de volledige Franstalige aanbeveling downloaden op deze pagina.