Kettingmail: ‘Angstaanjagend’ of ‘Zijn we bezig ons te laten bekeren?’

De auteur van deze kettingmail somt situaties op waaruit moet blijken dat moslims verregaande aanpassingen eisen in onze samenleving. Door deze wij-zij-tegenstelling probeert de auteur de vijandigheid tegenover 'zij' (in dit geval de islam) te versterken.

De kettingmail

De inleiding van de kettingmail is de volgende:

Zijn we bezig met ons te laten bekeren? Het wordt verontrustend... instructief maar angstaanjagend. Wat u niet kan ontkennen gebeurt ook in Frankrijk en België, en in heel Europa!!!

Daarna geeft de mail een opsomming van citaten uit kranten en tijdschriften waaruit moet blijken dat moslims wel zeer verregaande eisen stellen in de samenlevingen. Elk citaat heeft een bronvermelding, waardoor de boodschappen zeer geloofwaardig aandoen. Er zijn ook voorbeelden waarin beschreven wordt dat moslims blanken agressief aanvallen. Naast het woord 'moslims' gebruikt de auteur ook woorden zoals ''van afro-maghrebijnse afkomst' en 'jonge zwarten en maghrebijnen'.

Aan het einde van de tekst stelt de auteur dat andere religieuze gemeenschappen nooit eerder zulke eisen stelden. Dan volgt een oproep (in grote letters) om de e-mail naar zoveel mogelijk mensen door te sturen 'zodat zij beseffen dat wij aan een hoog tempo bezig zijn onze maatschappij te onderwerpen aan de Islam'.

Klopt de inhoud van de kettingmail?

Het is niet de bedoeling om hier van elk citaat na te gaan of het al dan niet overeenkomt met de werkelijkheid. Over sommige zaken (bijvoorbeeld aparte zwemuren vragen, een vrouwelijke arts voor vrouwelijke patiënten vragen, enz.) is er inderdaad al discussie geweest.

De auteur zoomt echter uitsluitend op deze problemen in en beschouwt de islam als religie als de oorzaak van alle samenlevingsproblemen. De e-mail is bovendien zó opgesteld dat de lezer de indruk krijgt dat het 'van kwaad naar erger gaat'. In het begin beschrijft de auteur hoe 'moslima’s aparte sportlessen eisen', aan het einde gaat het over aanvallen op blanken, slaan van vrouwen, enz.

Wat is de eigenlijke bedoeling van de auteur?

Los van het feit of de inhoud van deze citaten klopt of niet, kan het niet ontkend worden dat de auteur veel moeite doet om geloofwaardig over te komen door bij elk citaat een bron te vermelden. De lezer kan bijna niet anders dan te geloven dat de boodschap achter deze e-mail waar is. Door de focus op de bedreiging van de islam, verspreidt de auteur een zeer gereduceerd beeld van de werkelijkheid. 'Moslim' en 'islam' staan volgens de informatie in de mail gelijk aan extremisme. Op die manier krijgt de lezer het gevoel dat de waarden en normen in de 'islam' onverenigbaar zijn met die van 'het Westen', 'de blanken' of 'onze maatschappij'.

Conclusie

De auteur van de kettingmail herleidt het discours tot een wij-zij-tegenstelling, waarbij de vijandigheid tegenover 'zij' (in dit geval de islam) versterkt wordt.

Verschillende elementen tonen dat de auteur enkel de bedoeling heeft om mensen aan te zetten tot haat tegen moslims:

• de manier waarop de e-mail is opgesteld ('van kwaad naar erger');
  • de uitsluitende focus op problemen;
  • het benadrukken van het wij-zij-onderscheid;
  • de suggestie van een complot om 'onze maatschappij' te onderwerpen;
  • de oproep om de e-mail aan zoveel mogelijk mensen door te sturen.

Ontvang je deze e-mail? Dan raden we je aan om die niet door te sturen. Je kan de afzender ervan altijd laten weten dat je dit soort e-mail niet meer wenst te ontvangen, en hem of haar deze analyse doorsturen.