Centrum verwelkomt ‘gerichte controles’ in strijd tegen discriminatie op arbeidsmarkt

8 mei 2015
Actiedomein: Werk

Het Interfederaal Gelijkekansencentrum verwelkomt het voorstel van resolutie om ‘gerichte controles’ mogelijk te maken in de strijd tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Dat voorstel werd vandaag aangekondigd door de partijen van de meerderheid.

Verschillende studies en onderzoeken tonen aan dat er op het vlak van discriminatiebestrijding dringend politieke actie nodig is om onze arbeidsmarkt beter te laten functioneren. De actuele voorstellen zijn tot stand gekomen na hoorzittingen waar naast het Centrum zelf ook de sociale partners, de sociale inspectie, het Minderhedenforum en vertegenwoordigers van bedrijven en organisaties uitgebreid gehoord werden.

Het Centrum kan zich vinden in de uitgangspunten van de resolutie. De sociale partners krijgen in de private sector het initiatief om een systeem van zelfcontrole uit te werken. Overtreders krijgen via een tussenkomst van de inspectie de kans om zich opnieuw in regel te stellen. Het hoofddoel is voor het Centrum niet om werkgevers te sanctioneren, wel om tot een breed gedragen gedragsverandering te komen en slachtoffers van discriminatie van overheidswege op een efficiënte manier te beschermen. Hierbij zijn bijkomende bevoegdheden voor de inspectie een spreekwoordelijke stok achter de deur voor sectoren die onvoldoende controlemechanismen uitwerken of voor hardnekkige overtreders. Het voornemen om binnen de federale overheid en in de openbare sector gerichte inspectiecontroles mogelijk te maken, onderstreept de belangrijke voorbeeldfunctie van de overheid.

Het Centrum drukt haar vertrouwen uit in de sociale partners om bindende gedragscodes en efficiënte controlesystemen op maat van de verschillende sectoren te ontwikkelen. In het bijzonder roept het Centrum het federale parlement en de parlementen van de verschillende gemeenschappen en gewesten op om de krachtlijnen van deze resolutie te steunen en er binnen hun verschillende bevoegdheidsdomeinen mee op toe te zien dat de nodige wetgevende en andere initiatieven genomen worden.

Vergelijkbare artikels

7 mei 2024

Europese richtlijn om burgers beter te beschermen tegen discriminatie

Unia is zeer verheugd over de goedkeuring van de richtlijn over normen voor "organen voor gelijke behandeling" door de Raad van de Europese Unie op 7 mei, onder Belgisch voorzitterschap. Dit is een belangrijke richtlijn in de huidige politieke context, omdat ze normen vastlegt om de onafhankelijkheid van gelijkheidsorganen zoals Unia te garanderen, hen te voorzien van voldoende middelen en hun mandaat en bevoegdheden te versterken.