In 2018 meer dossiers over leeftijdsdiscriminatie bij Unia

2 december 2019
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Leeftijd

Bij Unia steeg het aantal dossiers leeftijdsdiscriminatie op vijf jaar gemiddeld met 34,5 procent: van 93 in 2013 naar 152 in 2018. De meeste dossiers komen van werknemers of sollicitanten, gevolgd door klanten en huurders die omwille van hun leeftijd aan het kortste eind trekken.

‘Leeftijdsdiscriminatie blijft een oud zeer. Het heeft te maken met ingebakken vooroordelen en veralgemeningen over een grote groep. We krijgen meldingen van jongeren, maar meestal zien wij dat het gaat over discriminatie op latere leeftijd. Ik denk dan bijvoorbeeld aan vrijwilligers die moesten stoppen omdat ze 70 waren of een verzekering die discriminatoire clausules heeft voor klanten boven 70 jaar,’ weet Unia-directeur Els Keytsman.

Op de werkvloer

In 2018 telde Unia 78 dossiers over leeftijdsdiscriminatie in de arbeidswereld. Dat gaat dan over jobadvertenties die expliciet vragen naar kandidaten boven de 35 tot een bedrijf dat ervoor kiest om alleen jongere werknemers te laten doorgroeien. Maar evengoed ziet Unia een overheidsdienst die haar personeel alleen opleidingen laat volgen in functie van het aantal jaren dat ze nog moeten werken.

‘We merken dat mensen te snel als te oud worden bestempeld. De meeste dossiers over leeftijdsdiscriminatie komen van melders tussen 45 en 54 jaar. Met huidige vergrijzing in het achterhoofd is dat niet alleen vanuit een juridische, maar ook vanuit een maatschappelijke en economische logica een absurde situatie,’ voegt Keytsman eraan toe. ‘Vroeg of laat wordt iedereen ouder. Mensen omwille van hun leeftijd minder gunnen, is ook in dat licht bekeken niet te begrijpen.’

België als voortrekker

Uit Europa krijgen we al langer signalen dat het probleem ernstig wordt genomen. Daar is wetgeving in voorbereiding die in alle lidstaten leeftijdsdiscriminatie moet verbieden bij de aankoop van goederen en diensten. ‘België loopt op dat vlak al jaren in de kop van het peloton. Bij ons is discriminatie vanwege leeftijd op de werkvloer en bij het aanschaffen van goederen en diensten al sinds 2003 verboden.’

Geüpdatete brochure