Jan Hans Immo: de rechtbank bevestigt de discriminatie, maar houdt rekening met de bemiddeling

25 juni 2014
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Racisme

Vandaag heeft de correctionele rechtbank van Antwerpen beslist dat Jan Hans Immo in 2012 een inbreuk heeft gepleegd op de Antiracismewet.

De rechter achtte het met name bewezen dat de vastgoedmakelaar twee kandidaat-huurders vanwege hun origine had afgewezen. Het Interfederaal Gelijkekansencentrum had zich burgerlijke partij gesteld in de zaak, maar stond ook open voor een bemiddelingsvoorstel van het parket. Het resultaat van die bemiddeling was heel constructief; Jan Hans Immo is duidelijke en structurele engagementen aangegaan die een transparant non-discriminatiebeleid moeten garanderen.

Bij de strafbepaling heeft de rechter rekening gehouden met dat resultaat, wat het Centrum een goede zaak vindt.

Vergelijkbare artikels

7 mei 2024

Europese richtlijn om burgers beter te beschermen tegen discriminatie

Unia is zeer verheugd over de goedkeuring van de richtlijn over normen voor "organen voor gelijke behandeling" door de Raad van de Europese Unie op 7 mei, onder Belgisch voorzitterschap. Dit is een belangrijke richtlijn in de huidige politieke context, omdat ze normen vastlegt om de onafhankelijkheid van gelijkheidsorganen zoals Unia te garanderen, hen te voorzien van voldoende middelen en hun mandaat en bevoegdheden te versterken.