Mandaat van Els Keytsman en Patrick Charlier vernieuwd als directeurs van Unia

10 november 2021
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Alle gronden

Maandag duidde de raad van bestuur van Unia de huidige directeurs Els Keytsman en Patrick Charlier opnieuw aan voor een mandaat van 6 jaar. Dat mandaat gaat officieel in op 1 februari 2022.

Els Keytsman en Patrick Charlier werden in 2016 benoemd als directeurs van Unia. De raad van bestuur bevestigt nu het vertrouwen in hen met een vernieuwing van hun mandaat voor 6 jaar.

Voorzitters Shaireen Aftab en David Quinaux over de keuze: “Beide directeurs hebben getoond dat ze een sterk team vormen en dat ze complementair zijn op het terrein. We wensen zowel Patrick als Els heel veel succes in deze wel heel uitdagende periode voor Unia – en bij uitbreiding in een uitdagende periode voor iedereen die actief is rond mensenrechten en in de strijd tegen discriminatie en racisme.”

“In deze turbulente, onzekere en verwarrende crisistijden nemen de ongelijkheden en discriminaties toe en staan mensenrechten onder druk. Unia is dus meer dan ooit relevant en nodig, als onafhankelijk gelijkheidsorgaan en mensenrechteninstelling. We willen onze noodzakelijke rol blijven spelen om slachtoffers van discriminatie bij te staan en mensenrechten te verdedigen. We zijn dan ook blij met het vertrouwen dat we van de raad van bestuur kregen om de volgende zes jaar hier werk van te blijven maken,” reageren Charlier en Keytsman.

Vergelijkbare artikels

3 september 2021

[Opinie] Grondrechten beperken is geen dagelijkse kost

De proefballonnetjes over een toekomstige Belgische coronapas zijn geen verrassing. Net als weerballonnen die worden opgelaten om te bepalen uit welke hoek de wind waait, volgt het ene standpunt het andere op. Waarbij om beurt de coronapas voor leraren, voor fitnesscentra of zelfs voor restaurants wordt voorgesteld. Maar de urgentie van de huidige situatie gebruiken als argument om een dagelijks gebruikte coronapas in te voeren en er frequent op te controleren, gaat vandaag niet meer op.

15 juni 2021

Coronacrisis drukt stevige stempel op werk van Unia

Het coronajaar 2020 heeft zijn stempel gedrukt op de hele samenleving, en ook zeker op het werk van Unia. De uitzonderlijke omstandigheden vergrootten de kwetsbaarheid van velen en leidden ook tot extra spanningen en wrijvingen. Unia opende vorig jaar 2.189 dossiers; 11% van deze dossiers had te maken met de coronacrisis. Ook Black Lives Matter en discriminatie op de werkvloer hadden een belangrijke impact op de werking van Unia.