Mandaat van Els Keytsman en Patrick Charlier vernieuwd als directeurs van Unia

10 november 2021
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Alle gronden

Maandag duidde de raad van bestuur van Unia de huidige directeurs Els Keytsman en Patrick Charlier opnieuw aan voor een mandaat van 6 jaar. Dat mandaat gaat officieel in op 1 februari 2022.

Els Keytsman en Patrick Charlier werden in 2016 benoemd als directeurs van Unia. De raad van bestuur bevestigt nu het vertrouwen in hen met een vernieuwing van hun mandaat voor 6 jaar.

Voorzitters Shaireen Aftab en David Quinaux over de keuze: “Beide directeurs hebben getoond dat ze een sterk team vormen en dat ze complementair zijn op het terrein. We wensen zowel Patrick als Els heel veel succes in deze wel heel uitdagende periode voor Unia – en bij uitbreiding in een uitdagende periode voor iedereen die actief is rond mensenrechten en in de strijd tegen discriminatie en racisme.”

“In deze turbulente, onzekere en verwarrende crisistijden nemen de ongelijkheden en discriminaties toe en staan mensenrechten onder druk. Unia is dus meer dan ooit relevant en nodig, als onafhankelijk gelijkheidsorgaan en mensenrechteninstelling. We willen onze noodzakelijke rol blijven spelen om slachtoffers van discriminatie bij te staan en mensenrechten te verdedigen. We zijn dan ook blij met het vertrouwen dat we van de raad van bestuur kregen om de volgende zes jaar hier werk van te blijven maken,” reageren Charlier en Keytsman.

Vergelijkbare artikels

1 maart 2022

Waarom het belangrijk is dat gelijkheidsorganen naar de rechtbank kunnen stappen

De Vlaamse regering kiest voor een gelijkheidsorgaan met geschillenkamer die niet-bindende oordelen zal vellen als basis voor het nieuwe Vlaamse Mensenrechteninstituut (VMRI). Ze haalt daarvoor de inspiratie bij de werking van het Nederlandse College voor de Rechten van de Mens. Daarbij vergeet ze echter de juridische bijstand aan melders die naar de Geschillenkamer of eventueel later de rechtbank willen stappen. Dat betekent een achteruitgang van de bescherming die vandaag bestaat in België en die ook in Nederland gegarandeerd wordt door de gemeentelijke antidiscriminatiebureaus.