Unia is klaar voor de verkiezingen van 2024

15 september 2023
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Alle gronden

Denk je dat de verkiezingen in 2024 nog ver weg zijn? Niet voor Unia. Ons team finaliseerde 74 aanbevelingen. Sinds kort gaan we met dit memorandum langs bij politieke partijen, sociale partners en middenveldorganisaties

Waarom een memorandum?

Met ons memorandum willen we dat de strijd tegen discriminatie en voor gelijkheid prominent aanwezig is in de verkiezingsprogramma’s en de regeerakkoorden.

Wat zijn onze speerpunten voor de verkiezingen?

We werkten 74 aanbevelingen uit rond 8 thema’s:

Bij elke aanbeveling staan de bevoegde entiteiten aangeduid: Europa, federaal, Franse Gemeenschap, Waals Gewest en Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Duitstalige Gemeenschap en/of lokaal. Omdat Unia niet langer bevoegd is voor Vlaamse gewestelijke en gemeenschapsbevoegdheden formuleerden we op dat niveau geen aanbevelingen.

Hoe kwamen we tot onze 74 aanbevelingen?

De aanbevelingen kwamen tot stand op basis van:

• De 7310 meldingen die Unia ontving in 2022.
    • Inzichten en signalen uit onze vele gesprekken met organisaties uit het middenveld.
    • Eigen analyses en onderzoek.

Wat kan jij doen met ons memorandum?

Samen kunnen we onze stem laten horen! Ben je politiek actief? Werk je bij een werkgevers- of werknemersorganisatie? Of maak je deel uit van een organisatie die actief is in het middenveld? Neem dan de 74 aanbevelingen mee als je aan tafel gaat zitten met mensen die een verschil kunnen maken bij de verkiezingen.