Online haat tiert welig na dood jongen van Marokkaanse origine

3 augustus 2016
Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: Racisme

Unia opent een dossier over de online haatboodschappen naar aanleiding van het overlijden van een jongen van Marokkaanse origine uit Genk.

"Verwerpelijke boodschappen. Jammer genoeg geen geïsoleerde gevallen.”

De verontwaardiging over de vele racistische posts was groot. Unia registreert al 20 meldingen en opent een dossier. “We zijn gechoqueerd door de die posts, maar we zijn helaas niet verbaasd. Steeds meer lees je zulke haatreacties jegens Moslims”, reageert Els Keytsman, directeur van Unia.

Cijfers

In 2015 ontving Unia 654 meldingen over feiten die te maken hadden met media . Die meldingen monddden uit in 365 dossiers. 92 procent van die dossiers gaan over haatboodschappen op het internet. Die boodschappen werden vooral verspreid van Facebook en Twitter (37 procent).

Voor de rechter

De Facebookpagina van de Vlaamse Verdedigings Liga die de bal deed rollen, is gekend bij Unia. In april 2015 dienden we al een klacht in bij het parket van Antwerpen over gelijkaardige feiten op de bewuste Facebookpagina. Het parket onderzocht de klacht en beslist dat de beheerders zich voor de rechter moeten verantwoorden. Unia zal de nieuwe feiten toevoegen aan de oorspronkelijke klacht.

Hoe reageren op haatboodschappen?

Surfers die stoten op online haat moeten zelf reageren. Zo verdedigen ze het samenleven. Daarnaast vragen wij hen om Facebook of de moderatoren van nieuwspagina's op de hoogte te brengen.Ten slotte kan je ook een melding doen bij Unia.

Vergelijkbare artikels

27 januari 2018

Antisemitisme blijft pijnlijk aanwezig, vooral op het internet

Vandaag is het 73 jaar geleden dat de overlevenden van het concentratiekamp Auschwitz bevrijd werden. Helaas is antisemitisme nog lang niet verdwenen. In 2016 ontvingen we bij Unia maar liefst 109 meldingen van antisemitische feiten – meer dan dubbel zoveel dan in 2015. Het focuspunt verschoof wel: er is vandaag minder verbale agressie, maar het aantal antisemitische uitlatingen op het internet gaat in stijgende lijn.