Twee extreemrechtse activisten veroordeeld voor alternatieve Hitlergroet en online hatespeech

18 november 2022
Discriminatiegrond: RacismeAndere gronden

Unia is tevreden met de veroordeling van twee extreemrechtse activisten in twee zaken waarin zij als burgerlijke partij optrad. De twee mannen werden vervolgd voor het uitbrengen van de alternatieve nazi-groet en online haatzaaien.

Kühnen-groet is een oproep tot haat

De eerste zaak werd op 8 november 2022 behandeld door de correctionele rechtbank van Brugge. De beklaagde had de Kühnen-groet - een alternatieve Hitlergroet  uitgebracht en werd veroordeeld voor het aanzetten tot haat met een geldboete van 800 euro met uitstel voor drie jaar. Unia ontvangt een schadevergoeding van 250 euro en een rechtsplegingsvergoeding van 280 euro.

"Unia stelde zich burgerlijke partij in deze zaak omdat we ons zorgen maken over de bagatellisering en het toenemende gebruik van nazi-retoriek en nazisymbolen in de openbare ruimte", verklaart Unia-directeur Els Keytsman. "Deze veroordeling van een alternatieve nazi-groet in het kader van de Antiracismewet is een primeur in België. Het vormt een aanvulling op het huidige juridische kader, dat reeds belangrijke handvatten biedt om dit verschijnsel te bestrijden. Politie en justitie moeten echter nog beter worden toegerust om de tekens, symbolen en referenties op te sporen waarmee neonazigroepen zich identificeren”, aldus Keytsman.

De dader, die niet aan zijn proefstuk toe was, bracht de Kühnen-groet uit tijdens de ‘mars tegen straffeloosheid’ in Oostende in augustus 2020. Tijdens deze manifestatie werden slogans gebracht als “Islamieten… parasieten” en “Vreemd gespuis, ga naar huis”. De Kühnen-groet wordt door extreemrechts gebruikt om de antidiscriminatiewetgeving te omzeilen.

Online haat wordt zwaar bestraft

De tweede zaak gaat over een haatpropagandist die op zijn sociaal medium platform VK tussen oktober 2020 en januari 2021 talrijke berichten en memes publiceerde die aanzetten tot haat en discriminatie.

De rechtbank van Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde, veroordeelde de beklaagde op 9 november tot een gevangenisstraf van 6 maanden en een geldboete van 800 euro met probatie-uitstel voor een periode van drie jaar mits hij een aantal voorwaarden naleeft, waaronder een begeleid bezoek aan de Kazerne Dossin (museum en onderzoekscentrum over Holocaust en mensenrechten).

Unia ontvangt een schadevergoeding van 350 euro, herstel in natura van de schade door de verwijdering van de berichten en een rechtsplegingsvergoeding van 280 euro.

Directeur Els Keytsman: “De rechtbank wijst terecht op de gevolgen van het aanzetten tot haat tegen een groep mensen. Het ondermijnt het vreedzaam samenleven van alle burgers van onze samenleving en raakt de geviseerde personen in hun eigenheid en geeft hen een gevoel van uitsluiting”.

Op zijn openbaar profiel werden meerdere neonazistische symbolen gepost, alsook uitingen van blanke suprematie, het ontmenselijken van mensen op de vlucht, zwarte mensen en Joodse mensen. Het nazisme en Adolf Hitler werden verheerlijkt. De holocaust werd geminimaliseerd en ontkend onder andere door het delen van een quote waarin de Holocaust omschreven werd als “de grootste en meest persistente leugen in de geschiedenis”. Ook op de zitting in de rechtbank minimaliseerde de beklaagde de Holocaust door het in vraag stellen van de officiële cijfers van de omgekomen Joden.

Om hatespeech verder constructief aan te pakken, zal Unia blijven ijveren voor de uitwerking van specifieke trainingen. Een bestraffing moet ook preventief werken en een beklaagde ertoe aanzetten om geen misdrijven meer te plegen. Een mooi voorbeeld is alvast het leertraject van het parket van Antwerpen in samenwerking met Kazerne Dossin. Het traject geeft de dader inzicht in universele mechanismen als desinformatie, ontmenselijking en groepsdruk.

Vergelijkbare artikels

9 maart 2022

Oorlog in Oekraïne: samen naar een daadwerkelijke bescherming voor mensen op de vlucht

Myria, Unia, het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting, het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen (IGVM) en het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de Rechten van de Mens (FIRM), verwelkomen de proactieve houding van de Belgische regering om tot een snelle bescherming te komen voor mensen die de oorlog  in Oekraïne ontvluchten.

16 september 2022

Bevestiging in hoger beroep voor eerste Belgische veroordeling van online haatzaaiende memes

Het hof van beroep van Antwerpen bevestigt de veroordeling van een vrouw die racistische en antisemitische video's en memes op sociale media plaatste. De vrouw werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden met uitstel voor een periode van drie jaar en een geldboete van 320 euro, en een begeleid bezoek een de Kazerne Dossin. Het was de eerste keer in België dat haatzaaiende memes veroordeeld werden. Deze beslissing is dan ook een belangrijk juridisch precedent in de strijd tegen online haatspraak.