Wijzigingen M-Decreet: Unia reageert ongerust
Unia reageert ongerust op de wijzigingen aan het M-Decreet en stelt zich vragen bij de effecten ervan. Competentiebegeleiding en inclusie afbouwen in het gewoon onderwijs is onbegrijpelijk. Zoals het debat nu gevoerd wordt, lopen we het risico dat het bestaande draagvlak bij ouders en onderwijs verkleint.
Unia pleit voor een langetermijnvisie en een goed uitgewerkt en helder transitieplan in plaats van ad-hocmaatregelen. Vlaanderen schakelt over naar inclusief onderwijs. Overschakeling gaat steeds gepaard met onduidelijkheid en veranderingen. Veel zal afhangen van de uitwerking, voorbereiding, ondersteuning en uitvoering van de nieuwe maatregelen.
Te vroeg
Vandaag is het eigenlijk nog te vroeg om te zeggen of de bijsturingen op langere termijn een stap vooruit of een stap achteruit zijn. Als daardoor leerlingen in het buitengewoon onderwijs belanden, zonder dat ze eerst een werkelijke kans op inclusie kregen, dan zijn ze duidelijk een stap achteruit. Dit staat immers haaks op de uitgangspunten van het M-decreet en op internationale afspraken. Elk kind heeft recht op kwaliteitsvol inclusief onderwijs in de buurt. Het is belangrijk dat de minister van onderwijs benadrukt dat deze nieuwe maatregelen geen afbreuk doen aan dit uitgangspunt.
Competentie verhogen
Sommige maatregelen kunnen leraren gerust stellen en hun competentie verhogen. Zo is het goed dat er coördinatoren komen voor de ondersteuningsnetwerken. Maar snoeien in het aantal competentiebegeleiders is echter onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. Net deze groep heeft een visie op de ondersteuning van inclusie en heeft ondertussen ervaring opgebouwd over inclusief onderwijs. Hun aanbod van begeleiding aan leerkrachten in het gewoon onderwijs is broodnodig. Uit onderzoek van Unia blijkt namelijk dat leerkrachten in het gewoon onderwijs zich onvoldoende competent voelen wanneer het over handicap gaat. Daardoor zie je in scholen tuchtprocedures starten, terwijl er redelijke aanpassingen en zorg nodig zijn. Professionalisering van leerkrachten is cruciaal om inclusie te laten lukken.
Onrust
Unia merkt aan de reacties dat de nieuwe wijzingen aan het M-decreet voor onrust zorgen. Leraren en directies, maar ook leerlingen en hun ouders willen rust. Die zullen ze pas krijgen wanneer er minder onvoorspelbaarheid is en wanneer ook de bezorgdheden van ouders de politieke agenda bereiken én een snel en daadkrachtig antwoord krijgen. Zo hebben ouders dringend een onafhankelijk aanspreekpunt en ondersteuning nodig om voor hun kind kwaliteitsvolle inclusie te vinden. Ook dit missen we in de voorgestelde maatregelen.
Vergelijkbare artikels
Digitale kloof: hoe ongelijkheden verminderen?
De digitalisering van onze maatschappij heeft gevolgen voor de rechten van de meest kwetsbaren. Unia heeft deze transformatie geanalyseerd in het licht van de antidiscriminatiewetgeving. Samen met het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting publiceerde Unia een advies met aanbevelingen om het wettelijk kader te verbeteren.
Wat we verwachten van een decreet over leersteun
Een nieuw decreet over leersteun biedt kansen om de weg die ingeslagen is met het M-decreet verder te zetten en een aantal concepten verder te ontwikkelen, zodat alle onderwijsactoren kunnen werken binnen een duidelijk en gedeeld referentiekader. Met meer houvast bij het uitwerken van een individueel aangepast curriculum. En met meer duidelijkheid over hetgeen van de school en van het CLB verwacht wordt.
Onderwijs: België opnieuw veroordeeld wegens gebrek aan inclusie van kinderen met een verstandelijke beperking
Het Europees Comité voor sociale rechten heeft een beslissing genomen over het recht op inclusief onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking, met name in het onderwijs van de Fédération Wallonie-Bruxelles (Franse Gemeenschap): België wordt opnieuw veroordeeld. Drie jaar geleden werd ons land al veroordeeld op dit punt. Destijds ging het over het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap.
Trainingsmateriaal inclusief onderwijs IE+
Unia werkte voor een Europees project IE+ trainingsdagen en -materiaal over inclusief onderwijs uit. We werkten hiervoor samen met verschillende onderwijspartners. Op deze pagina kan je het trainingsmateriaal met video's en infofiches bekijken.