Trainingsmateriaal inclusief onderwijs IE+
Unia werkte met verschillende onderwijspartners voor het project IE+ Promoting positive attitudes and evidence-based policy for inclusive education van Inclusion Europe trainingsdagen en -materiaal over inclusief onderwijs uit.
Op deze pagina kan je interviews bekijken over waarom inclusie belangrijk is, hoe we dit kunnen bereiken en hoe zo’n inclusief traject ervaren wordt. Bij elk van deze interviews horen een aantal reflectievragen. Deelnemers konden zich inschrijven voor inspiratietafels met verschillende experten. De gesprekken tijdens deze inspiratietafels kan je ook herbekijken. Tot slot publiceerden we enkele infobladen waarin telkens een onderwijsaspect bondig wordt uitgelegd.
Professor onderwijsrecht aan de KULeuven Willems legt uit waarom inclusief onderwijs een mensenrecht is en wat dit betekent voor het onderwijsbeleid en voor de scholen.
- Lees hier onze reflectievragen om dieper in te gaan op wat professor Willems vertelt.
De socio-ecologische benadering sluit aan bij de sociale visie op handicap en gaat uit van het idee dat individuen en hun omgeving niet onafhankelijk van elkaar bestaan. Elisabeth De Schauwer van de vakgroep orthopedagogiek van de UGent legt uit hoe we het individu en de omgeving best op elkaar afstemmen.
- Lees hier onze reflectievragen om dieper in te gaan op dit interview.
Wout Hertens vertelt over zijn Future Dream Book en zijn inclusief traject op school.
- Lees hier onze reflectievragen bij wat Wout vertelt in het interview.
Inspiratietafel kwaliteitsvol inclusief onderwijs, deel 1: referentiekader onderwijskwaliteit
Inspiratietafel kwaliteitsvol inclusief onderwijs: deel 2: Toezichtskader, onderzoek en terreinverkenning
Inspiratietafel inclusieve klaspraktijken
Inspiratietafel inclusieve schoolvisie en organisatie: deel 1
- Lees hier meer over schoolvisie en organisatie.
Inspiratietafel inclusieve schoolvisie: deel 2
- Deelnemers werden als voorbereiding uitgenodigd de vimeo-film Cleves Newham te bekijken.
Inspiratietafel inclusieve schoolvisie: deel 3
Inspiratietafel Universeel ontwerp in de klas: Deel 1
Inspiratietafel Universeel ontwerp in de klas: Deel 2
Inspiratietafel evaluatiecommissie ondersteuningsmodel deel 1: Bespreking aanbevelingen evaluatiecommissie.
Inspiratietafel evaluatiecommissie ondersteuningsmodel deel 2: Betrekken van ouders en visie op inclusief onderwijs.
Inspiratietafel evaluatiecommissie ondersteuningsmodel deel 3: Samenwerking tussen actoren en basiszorg.
Inspiratietafel school zonder straf deel 1.
Inspiratietafel school zonder straf deel 2.
Inspiratietafel school zonder straf deel 3.

We werkten zes infobladen uit waarin telkens een ander aspect in twee pagina’s bevattelijk wordt uitgelegd:
Vergelijkbare artikels
Digitale kloof: hoe ongelijkheden verminderen?
De digitalisering van onze maatschappij heeft gevolgen voor de rechten van de meest kwetsbaren. Unia heeft deze transformatie geanalyseerd in het licht van de antidiscriminatiewetgeving. Samen met het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting publiceerde Unia een advies met aanbevelingen om het wettelijk kader te verbeteren.
Wat we verwachten van een decreet over leersteun
Een nieuw decreet over leersteun biedt kansen om de weg die ingeslagen is met het M-decreet verder te zetten en een aantal concepten verder te ontwikkelen, zodat alle onderwijsactoren kunnen werken binnen een duidelijk en gedeeld referentiekader. Met meer houvast bij het uitwerken van een individueel aangepast curriculum. En met meer duidelijkheid over hetgeen van de school en van het CLB verwacht wordt.
Onderwijs: België opnieuw veroordeeld wegens gebrek aan inclusie van kinderen met een verstandelijke beperking
Het Europees Comité voor sociale rechten heeft een beslissing genomen over het recht op inclusief onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking, met name in het onderwijs van de Fédération Wallonie-Bruxelles (Franse Gemeenschap): België wordt opnieuw veroordeeld. Drie jaar geleden werd ons land al veroordeeld op dit punt. Destijds ging het over het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap.
Afstandsonderwijs: Unia vraagt extra aandacht voor kwetsbare groepen
Niet alle leerlingen en studenten zijn gelijk als het gaat om de recente beslissingen over afstandsonderwijs in het middelbaar en hoger onderwijs. Om te voorkomen dat zij in de komende weken/maanden afhaken of hun studie opgeven, moet er rekening worden gehouden met de moeilijke situatie van leerlingen en studenten uit kwetsbare groepen. Unia roept de betrokken onderwijsinstellingen dan ook op om bij de praktische organisatie van cursussen en bij hun evaluatiemethoden rekening te houden met álle leerlingen en studenten.