Jaarverslag ‘Discriminatie/Diversiteit’ 2007

77% meer meldingen en klachten

Vandaag stelde het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding (Centrum) zijn jaarverslag ‘Discriminatie/Diversiteit’ voor. Dit jaarverslag behandelt de thematiek van raciale en niet-raciale discriminatie. Met actuele analyses en achtergrondartikels, bijdragen van maatschappelijke actoren en beleidsmakers en een vooruitblik naar 2008 wil het Centrum verdergaan dan een loutere weergave van zijn activiteiten en schuift het met dit jaarverslag veeleer een algemene ‘stand van zaken’ wat betreft discriminatie en diversiteit naar voren.

Gelijke behandeling garanderen: nieuwe wetten, 77% meer meldingen

Het eerste deel ‘Gelijke behandeling garanderen’ gaat dieper in op de nieuwe wetgeving in de strijd tegen discriminatie, de rechtszaken waarbij het Centrum betrokken was en de meldingen die het Centrum het afgelopen jaar ontving.

Met de antidiscriminatiewetten van 10 mei 2007 zorgde het federale parlement voor de omzetting van de Europese richtlijnen naar een nationale wetgeving. Deze nieuwe antidiscriminatiewetten bevatten een gesloten lijst van achttien beschermde criteria, vijf toepassingsdomeinen en vijf welomschreven verboden gedragingen. Deze nieuwe wetgeving geeft een coherenter, praktischer en efficiënter antwoord op de strijd tegen discriminatie.

Deze nieuwe wetten en de grote sensibilisering die ermee gepaard ging, zorgden voor een sterke stijging van het aantal individuele meldingen die het Centrum in 2007 ontving. In vergelijking met 2006 nam dat aantal meldingen in 2007 toe met maar liefst 77% (2.917). “Deze sterke stijging wordt bevestigd door de cijfers die we ontvingen van de politie en justitie. Daarnaast is er bijvoorbeeld ook een opvallende stijging voor het racisme via het internet, de zgn. cyberhate: + 136%, of 330 gevallen tegenover 140 in 2006”, verduidelijkt Jozef De Witte, directeur van het Centrum. “Men vindt steeds makkelijker de weg naar het Centrum, dat op zijn beurt resoluut kiest voor snelle en goede oplossingen voor alle betrokkenen, via onderhandeling en bemiddeling als het kan. Maar als het moet, schuwt het Centrum geenszins een procedure voor de rechtbank.”

Gelijke kansen bevorderen: opmerkelijke initiatieven van vele actoren

Het tweede deel van het jaarverslag licht de meest opmerkelijke initiatieven rond diversiteit toe. Naast de initiatieven die het Centrum in 2007 nam, komen ook initiatieven van overheden en maatschappelijke actoren, zoals bijvoorbeeld de Holebifederatie, aan bod. Met deze externe bijdragen biedt het jaarverslag een overzicht van het integrale diversiteitsvraagstuk.

Onderzoeken en beleidsaanbevelingen: hoe omgaan met diversiteit

Naast de individuele meldingen en de informatieve en educatieve initiatieven, wil het Centrum zich profileren als een kenniscentrum. “In dit jaarverslag geven we een overzicht van de belangrijkste onderzoeken over discriminatie en diversiteit die het Centrum voerde”, zegt De Witte. “Daarnaast snijden we ook actuele thema’s aan met de publicatie van enkele achtergrondartikels, zoals bijvoorbeeld over de verhouding tussen de vrijheid van meningsuiting en de strijd tegen racisme, waarmee we willen bijdragen aan een politiek debat. Op basis van de resultaten van deze onderzoeken en analyses formuleren we goed onderbouwde aanbevelingen over hoe om te gaan met diversiteit en integratie.”

Internationale werking

De activiteiten van het Centrum zijn evenwel grensoverschrijdend. De gelijkheid van kansen is een materie waarin Europa en de Verenigde Naties steeds actiever worden. Daarbij verwijzen ze vaak naar België omwille van de voortrekkersrol die ons land speelde. Het laatste deel van dit jaarverslag schetst de internationale dimensie van de werkzaamheden van het Centrum. Zo was het Centrum bijvoorbeeld nauw betrokken bij de organisatie van het Europees Jaar van gelijke kansen voor iedereen. “Als coördinator voor de organisatie van dit project in België slaagde het Centrum erin het brede publiek beter te informeren over hun recht op gelijke behandeling en over hun mogelijkheden om op te treden tegen discriminatie”, licht De Witte toe. “Dit internationale luik is overigens een prioriteit voor de komende jaren. Zo werken we bijvoorbeeld al nauw samen met onze partners in Nederland en in Frankrijk voor het bestrijden van cyberhate. Ook voor andere discriminatiedossiers willen we de volgende jaren ons internationaal netwerk versterken.”