Correctionele rechtbank Brussel, 29 juni 2021

Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Brussel

Een man, onder meer vervolgd voor wapenbezit, plaatste meermaals bijzonder duidelijke en scherpe racistische boodschappen op zijn Facebookpagina.

Datum: 29 juni 2021

Instantie: Correctionele rechtbank Brussel

Criterium: racisme

Feiten

In het kader van de opvolging van extreem rechts en de aanslagen in Christchurch, wijst de administrateur- generaal van de Staatsveiligheid het Federaal parket op verontrustende gedragingen van de verdachte. Hij was gekend bij de diensten van de Staatsveiligheid voor zijn virulente Islamofobie en blanke rassuperioriteit. Hij zou erin geslaagd zijn om een wapen te bemachtigen. Hij is actief in Islamofobe groeperingen als «la meute» of de «three percenters».

Bij een huiszoeking werd een geweer en munitie gevonden. Er werd een analyse van zijn Facebookberichten van 2016 tot 2019 gemaakt. Verschillende berichten zetten aan tot haat. Het gaat in hoofdzaak om berichten die moslims, migranten, Arabieren en vreemdelingen viseren. Als voorbeeld: "laat ze sterven die stomme buitenlanders!" en "Fuck de Arabieren".

Unia stelde zich geen burgerlijke partij in het dossier.

Juridische kwalificatie

Het Parket vervolgt de verdachte voor volgende inbreuken:

• Aanzetten tot haat of geweld tegen een groep, gemeenschap of één van de leden (artikel 20, 4° Antiracismewet 30 juli 1981);
  • Wapenbezit (Wapenwet 8 juni 2006).

Beslissing

• De rechtbank acht de tenlasteleggingen bewezen.
  • Over het aanzetten tot haat, maakte de rechter een heel nauwkeurige analyse van het discours van de verdachte. Hij werd veroordeeld voor bepaalde uitlatingen, maar niet voor andere, want «anders zou elk bericht met racistische connotatie worden beschouwd als aanzetten tot haat, wat niet de bedoeling van de wetgever is”.
  • De verdachte werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 8 maanden met uitstel voor een periode van drie jaar met probatievoorwaarden (waaronder een psychologische begeleiding en het uitvoeren van een vrijwilligersactiviteit). De verdachte betuigde zijn spijt over zijn verklaringen en stelde zichzelf opnieuw in vraag.

Aandachtspunten

• Dit vonnis benadrukt het werk van de Staatsveiligheid in verband met  de opvolging van personen gelinkt aan het rechts extremisme en is het resultaat van een goede samenwerking tussen de Staatsveiligheid en het Federaal Parket.
  • In zijn rapport 2019 drukt de Staatsveiligheid zijn bezorgdheid uit over de bedreigingen of bereidheid tot het plegen van geweld bij bepaalde kringen van extreem rechts.
  • Deze zaak wijst op het belang om een grondig onderzoek te voeren in geval van online-haatspraak.
  • De analyse van het Facebookprofiel over een langere periode laat toe om beter het bijzonder opzet (om aan te zetten tot haat) van de verdachte aan te tonen.

Afgekort: Corr.rb.Brussel, 29-06-2021