#GeefMe1Minuut 2021 – Maak een filmpje tegen discriminatie op basis van seksuele geaardheid

Na het succes van de vorige edities van #GeefMe1Minuut, zijn we terug met een nieuwe wedstrijd en een nieuw thema. Dit jaar staat seksuele geaardheid in de kijker.

We dagen leerlingen uit om aan de slag te gaan rond discriminatie op basis van seksuele geaardheid. Zo willen we respect promoten voor de verschillende seksuele geaardheden en identiteiten.

Winnaars van editie 2021

De wedstrijd #GeefMe1Minuut is afgesloten. Gefeliciteerd aan de 66 klassen die deelnamen !

Je kan hier de 6 winnende filmpjes bekijken, de overige kan je herbekijken op Youtube.

• Athénée royal de Tamines

• GO! Geel Atheneum

• Sivibu (Sint-Vincentiuscollege Buggenhout)

• Campus de Helix

• Institut Robert Schuman Eupen

• Koninklijk Atheneum Dendermonde

Ben je leerkracht of leerling in het secundair onderwijs? Wil jij de strijd aangaan tegen discriminatie op basis van seksuele geaardheid? Wil je zelf meer leren over LGBTI+ en zoek je een leuke invalshoek om dit thema bespreekbaar te maken in jouw klas of school? Doe dan mee aan de wedstrijd #GeefMe1Minuut.

De opdracht is simpel: maak een video van één minuut. Ga in gesprek met je klas en kies een sterke boodschap om mensen te overtuigen discriminatie op basis van seksuele geaardheid de kop in te drukken.

Om jullie op weg te helpen, selecteerden wij drie subthema’s:

1. Taalgebruik: ‘Het is maar een grap….?’

Jongeren die woorden zoals gay, homo, mietje of janet gebruiken, staan vaak niet stil bij hoe dat aankomt bij medeleerlingen. We mogen de macht/kracht van taal niet onderschatten. Ook als je het niet 'meent', heeft het invloed op je omgeving.

2. Openheid over seksuele diversiteit

Van lesbische, homoseksuele of biseksuele jongeren wordt verwacht dat ze ‘uit de kast komen’. Niemand verwacht dit van heteroseksuele jongeren. Waarom wordt er met twee maten en gewichten gewerkt? En als één van je leerlingen wel uit de kast wil komen, kan die dat dan doen in een veilige schoolomgeving?

3. Pestgedrag

Veel jongeren zijn helaas slachtoffer van pesterijen. Lesbische, homoseksuele of biseksuele jongeren zijn soms een gemakkelijk doelwit. Wat kan je op  school doen om hen een veilig en welkom gevoel te geven?

Voor wie?

Ben je een leerkracht?

Ga aan de slag met je klas en werk rond een actueel onderwerp dat ook binnen jouw school belangrijk is: discriminatie op basis van seksuele geaardheid.

Weet je niet goed hoe je dit thema aanbrengt binnen je klas? Laat je dan zeker inspireren door onze bibliotheek met pedagogische tools.

Als ultieme motivatie zijn er 6 mooie geldprijzen van 1.500 euro te winnen. Daarmee kan je een project rond mensenrechten op je school opstarten of verder uitwerken. Bovendien worden de genomineerde klassen uitgenodigd voor een memorabele prijsuitreiking!

Ben je een leerling?

Dit is de gelegenheid om je stem te laten horen! Stel de wedstrijd voor aan één van je leerkrachten en overtuig hen om mee te doen.

Het is dé aanleiding om in de klas over homofobie te praten. Tijdens het maken van het filmpje kan je al je kwaliteiten gebruiken: technische skills, overtuigingskracht, creativiteit …