Seksuele oriëntatie

Een vrouw krijgt haar ontslag nadat ze gezegd heeft dat ze lesbisch is, een eigenaar wil zijn appartement alleen aan ‘normale gezinnen’ verhuren, twee mannen worden in elkaar geslagen omdat ze hand in hand over de straat liepen, ...

Bij Unia ontvangen we elk jaar een honderdtal meldingen over discriminatie van en haat tegen LGBTI+ mensen. En dat is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg: om allerlei redenen beslissen slachtoffers van discriminatie en haat vaak om niet te reageren. Daarom roept Unia iedereen op om dat wél te doen, of het nu gaat om alledaagse of om ernstige feiten.

• Ga naar Waarom reageren? om meer te lezen over het belang van elke melding: melden is op zich al actie ondernemen, voor jezelf én voor anderen.
  • Wil je gewoon weten wat discriminatie is, wat strafbaar is en wat niet? Neem dan een kijkje op Wanneer reageren?
  • Werd je gepest, gediscrimineerd of gekwetst vanwege je seksuele oriëntatie en wil je meer weten over hoe je kan reageren? Ga dan naar Hoe reageren?

Tools voor leerkrachten

Er bestaat vandaag een waaier aan pedagogische tools die diversiteitsthema’s bespreekbaar maken bij jongeren. Unia bundelde tools van andere organisaties voor onderwijsprofessionals, meer specifiek rond de thema's handicap, racisme, seksuele oriëntatie en geloof of levensbeschouwing. Zoek in de databank.

Wat doet Unia nog?

Unia bestrijdt homofobie en discriminatie, afwijzing, uitsluiting, haat en geweld omwille van iemands seksuele oriëntatie op alle maatschappelijke domeinen waarvoor we bevoegd zijn.

We:

• behandelen individuele meldingen;
  • bieden begeleiding en training aan o.a. politie en parket aan;
  • voeren campagne, bijvoorbeeld rond de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie (elk jaar op 17 mei).
  • werken samen met organisaties zoals çavaria, de regenbooghuizen (Maisons Arc-en-Ciel) in Wallonië en het Regenbooghuis in Brussel.
  • publiceren studies en doen aanbevelingen.
  • lanceerden een online data hub met daarin alle bestaande data in België over onder andere seksuele oriëntatie.

Ben je slachtoffer of getuige van discriminatie vanwege je genderidentiteit of genderexpressie? Dan zal Unia je doorverwijzen naar het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen of naar de Genderkamer van de Vlaamse Ombudsdienst (voor Vlaamse bevoegdheden).

Gediscrimineerd of getuige van discriminatie?

Meld het!

Volg ons op onze sociale media