Inspiratie en goede voorbeelden

Inclusief onderwijs werkt. Er bestaan vandaag al talrijke goede voorbeelden van inclusieve praktijken in het onderwijs. Hieronder geven we een overzicht van enkele inspirerende voorbeelden in België en daarbuiten.

    In België bestaan momenteel twee aparte onderwijssystemen: het gewoon en buitengewoon onderwijs. Om inclusie te realiseren, moeten we evolueren naar één inclusief onderwijssysteem. Dat vraagt een goede voorbereiding, maar is niet onmogelijk.

    Op deze pagina zetten we enkele scholen in de spotlight die tonen hoe ze vandaag al werken aan inclusie.  

    Bert heeft een fysieke beperking en heeft zijn schoolloopbaan in een gewone school doorlopen (Hasselt)

    Bert (17) heeft een fysieke beperking. Nu zijn schoolcarrière er bijna op zit, blikt hij voor Klasse terug op zijn leven binnen de schoolmuren en daarbuiten. En geeft hij een eerlijk antwoord op de vraag: hoe is het om inclusief onderwijs te volgen? Bekijk hier de video en lees het verhaal van Bert.

    De kracht van co-teaching in het M-Decreet (Beringen)

    Steeds meer leraren uit het buitengewoon onderwijs komen terecht in het gewone circuit, door het M‑decreet. Eén van hen is Martine Neys. Ze is co-teacher van juf Natasja. Klasse filmde hoe zij dat aanpakken.

    Nieuwe pedagogische aanpak in GO! Atheneum Herzele

    In het GO! Atheneum Herzele kozen ze enkele jaren geleden voor een totaal nieuwe pedagogische aanpak in de eerste graad. Een succesverhaal dat nu ook in de hogere jaren toegepast wordt.

    Tweetalige klassen voor dove en horende leerlingen (Namen)

    Dove en horende kinderen die samen tweetalig les volgen? Het werkt in de school Saint-Marie de Namur. De school streeft er inclusie in plaats van integratie na. Ze wil zo dove leerlingen direct laten wennen aan het leven na de schoolbanken, waar ze ook zullen leven naast een grote meerderheid die wél hoort.

    De lessen worden gegeven in het Frans én in Frans-Belgische Gebarentaal. Die laatste taal is voor dove leerlingen ongehinderd toegankelijk en essentieel voor hun cognitieve, emotionele, intellectuele en sociaal-culturele ontwikkeling. Zo krijgen dove en slechthorende leerlingen onmiddellijk toegang tot dezelfde vaardigheden.

    Meer informatie (enkel Franstalig) vind je hier. 

    Leraar van het jaar 2019 zijn 3 co-teachers (Schoten)

    Drie co-teachers van het GO! Atheneum Schoten kregen samen de eretitel ‘Leraar van het Jaar 2019’. Ze geven al twee jaar samen les met teamteaching, in plaats van elk apart aan een klas van twaalf leerlingen. Ze sloopten eigenhandig de muren tot één groot klaslokaal. Bekijk de reportage van Klasse.

    Differentiatie op 4 sporen: alle leerlingen op hun eigen tempo (Leuven)

    In de Sancta Maria Basisschool werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen werken in hun eigen tempo en leren hun niveau inschatten. In de zesde klas van juf Himsha zijn ze er helemaal mee weg. Klasse ging op bezoek in Leuven.

    “Klassiek lesgeven aan het bord is onmogelijk” (Moerbeke)

    Kaat De Hooghe geeft techniek aan 1B op middenschool De Moerbei. In haar klas zie je het M-decreet in werking: elke leerling komt met een handleiding. “Sommige leerlingen komen uit het buitengewoon onderwijs, andere hebben een moeilijke thuissituatie of agressieproblemen. Lesgeven aan de gemiddelde klasgroep, dat gaat hier niet”, zegt Kaat. Klasse filmde de lesmethodes in middenschool De Moerbei.

    #DoeGewoon: de verhalen van Felix en Ward

    Onder de hashtag #DoeGewoon zetten Ouders voor Inclusie Felix en Ward in de kijker. Twee kinderen/jongeren met een beperking voor wie volwaardig deelnemen in de maatschappij niet altijd vanzelfsprekend is, maar die gewoon naar school gaan. Bekijk hier de video's van Felix en Ward. 

    Het geheim van het Finse onderwijs (Finland)

    Van alle Europese landen hebben Finse leerlingen het minste uren les en het minste huiswerk. Inclusie is er ook een prioriteit. Toch scoren ze uitstekend op internationale tests zoals Pisa. Hoe ze dat flikken? Met gemotiveerde leraren, grote speelplaatsen en veel knuffels. En zonder punten. Bekijk de reportage van Klasse over Finse scholen.  

    Inclusief onderwijs in de Currie Primary School (Schotland)

    De Currie Primary School in Edinburgh, Schotland, is een mooi voorbeeld van een school die werkt aan inclusief onderwijs. Op de school zitten ruim vijfhonderd leerlingen waarvan zo’n 10 procent vaste extra zorg krijgt. Andere leerlingen kunnen extra ondersteuning krijgen wanneer dit nodig is. Het Platform In1School legt uit hoe zij dat doen.  

    Inclusief onderwijs in New Brunswick (Canada)

    Het platform In1School vertelt meer over het onderwijssysteem in Canada en specifiek over de provincie New Brunswick. Daar is men de weg naar inclusie al een hele tijd geleden ingeslagen.

    Wiskunde in secundair: co‑teachen op maat van elke leerling

    Alle leerlingen uitdagen op hun niveau en zowel de zwakke als sterke leerlingen laten bijleren. Daar slaagden leraren wiskunde Cindy Baert, Steven Demeyer en Elke Vanacker van het IHKA in hun eentje moeilijk in. Dus gooiden ze hun volledige werking om.

    Hoe laat je leerlingen elkaar helpen? Met wc-rolletjes!

    In de klas van Jeffrey De Bruyne, leraar vierde leerjaar, staken de leerlingen onmiddellijk hun vinger in de lucht als ze een probleem hadden. Nu laat hij zijn leerlingen eerst nadenken vooraleer ze een vraag op hem afvuren. Dat gebeurt met wc-rolletjes. En door de leerlingen elkaar te laten helpen.

    Recept tegen pesten: deze school gooit haar klassen door elkaar

    Een paar keer per jaar werkt basisschool Klim-op in Sint-Truiden leerjaardoorbrekend: met nieuwe klasgroepjes met leerlingen uit alle leerjaren. Oudere leerlingen worden 'kapitein' en zien erop toe dat er niemand gepest wordt.

    Volg ons op onze sociale media