Hoe kan je reageren op provocerende incidenten met actiegroepen?

Stel: je wil een activiteit organiseren rond een maatschappelijk gevoelig thema of een politieke actie. Maar een actiegroep probeert je activiteit te verstoren of te verhinderen. Hoe kan je daarop reageren? Op deze pagina geven we enkele richtlijnen en praktische tips.

Unia krijgt regelmatig vragen van mensen die een activiteit op poten zetten, maar geconfronteerd worden met actiegroepen die die activiteit willen verhinderen of verstoren. Vaak provoceren en intimideren die groepen, en tasten ze de grenzen van de vrije meningsuiting af. In extremere gevallen is wat ze doen zelfs strafbaar, en gebruiken ze geweld of zetten ze ertoe aan.

Maar wat mogen die actievoerders wettelijk gezien? Hoe ver mogen ze gaan in het brengen van hun boodschap (wat valt er dus nog onder vrije meningsuiting)? Vanaf wanneer gebeurt er iets strafbaars, en hoe bewijs je dit dan? En hoe kan je tijdens zo’n incident het best reageren?

Wat mag er volgens de wet?

Actiegroepen hebben net als jij het recht om in het openbaar hun mening te verkondigen. Toch zijn er grenzen. Lees meer over wat er wettelijk gezien niet mag.

Wat kan je op voorhand doen om alles vlot te doen verlopen?

Vrees je ervoor dat een actiegroep je activiteit zal proberen te verstoren? Dan geven we je alvast enkele preventieve tips.

Hoe reageer je tijdens een incident het best?

Gebeurt er iets tijdens je activiteit? Dan blijf je best rustig en contacteer je de politie als de situatie ontspoort. Lees hier meer tips over wat je kan doen.

Volg ons op onze sociale media