Antisemitische karikatuur: nood aan preventie over stereotypes

11 maart 2013
Discriminatiegrond: Racisme

Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding heeft kennisgenomen van de karikatuur bij de affiche van het ontmoetingsdebat 'Et si on parlait librement et sereinement du sionisme ?' ('Wat als we nu eens vrijuit en sereen over het zionisme zouden praten?') georganiseerd door de lokale PS-afdeling in Molenbeek. De affiche op zich zet niet aan tot haat in de zin van de Antiracismewet, maar de gebruikte karikatuur is wel antisemitisch en negationistisch.

Het Centrum veroordeelt het gebruik van de karikatuur. Het getuigt, zoals het Centre Communautaire Laïc Juif (CCLJ) terecht stelt, van 'een totaal gebrek aan politieke cultuur'. Het Centrum neemt akte van de annulatie van het conferentiedebat, dat gepland was op 19 maart, en van de verontschuldigingen van de PS-afdeling van Molenbeek en het lokale PAC (Présence et Action Culturelles).

Het Centrum pleit ervoor dat alle betrokken actoren een inspanning leveren voor de preventie van stereotypes. Meer algemeen is het bezorgd over de stijging van het aantal meldingen dat het ontvangt over antisemitisme (88 in 2012 tegenover 62 in 2011). Dat bevestigt de toename van antisemitisme in België en vooral in Brussel.