Antwoord op de ‘open brief’

1 augustus 2006
Discriminatiegrond: Racisme

Op 26 juli jl. stuurde het Vlaams Belang een 'open brief' aan het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding. Deze brief stelde dat het Centrum zeer selectief zou zijn in de behandeling van racisme en vroeg aan directeur Jozef De Witte een onderzoek in te stellen.

Aan: de heer Frank Vanhecke, voorzitter Vlaams Belang

Mijnheer,

Graag willen wij antwoorden op uw 'open brief' die het Centrum op 27 juli ontving. In de titel vraagt u naar een onderzoek naar racisme bij het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding. U beweert namelijk dat het Centrum zeer selectief zou zijn in de behandeling van racisme.

U spreekt in uw brief van 'omgekeerd racisme'. We vragen ons af wat u daarmee bedoelt. Voor het Centrum is racisme altijd racisme, er kan geen sprake zijn van een opdeling in 'omgekeerd' en 'niet-omgekeerd' racisme (we vragen ons overigens af hoe u dat laatste dan zou willen noemen). Men kan racisme omschrijven als vijandschap en haat prediken, aanzetten tot geweld of geweld plegen, of een mindere gunstige behandeling voorzien (en dus discrimineren) ten aanzien van individuen of groepen op basis van hun zogenaamd ras, huidskleur, etnische origine, nationale afstamming, … Elk racisme is verwerpelijk, want in strijd met de menselijke waardigheid en met internationale overeenkomsten zoals bv. de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (Verenigde Naties, 10 december 1948). Er bestaat voor het Centrum geen hiërarchie en geen rangorde in racisme. Maar het is niet voldoende dat dader en slachtoffer van een verschillend zogenaamd ras, huidskleur, … zijn om te stellen dat het om een racistische daad gaat: de drijfveer van de dader moet te maken hebben met dat verschil.

Wat racisme betreft heeft het Centrum van het parlement de opdracht gekregen om meldingen van racisme (van individuen, van groepen of meldingen via de media) in alle onafhankelijkheid te behandelen, en dat doen wij ook. Mogen wij u aanraden iets zorgvuldiger tewerk te gaan als u onze website leest? Reeds op 29 juni werd daar een artikel geplaatst over de gebeurtenissen op de bus in Antwerpen: heeft u dat over het hoofd gezien? Onze aanpak van een melding is steeds: hoe komen we zo snel mogelijk tot een goede oplossing voor én het slachtoffer én voor de gehele maatschappij. Om dit doel te bereiken beschikken we over een hele reeks instrumenten: informatie en/of advies geven, een oplossing zoeken via onderhandeling of bemiddeling, naar een hogere instantie stappen, … Indien het om flagrante inbreuken op de wet gaat of indien de dader weigert mee te werken aan een oplossing via onderhandeling of bemiddeling heeft het Centrum van het parlement de mogelijkheid gekregen om naar de rechtbank te stappen.

U doet alsof wij antisemitisme en negationisme niet zouden aanpakken. U weet natuurlijk maar al te goed dat wij dat wel degelijk doen. Het Centrum diende eerder al klacht in tegen Abou Jahjah, maar dat vergeet u even. In 2005 hebben wij 58 dossiers (op een totaal van 1022 racismedossiers) geopend n.a.v. meldingen van antisemitisme en/of negationisme, en wij hebben daarover zeer regelmatig formeel overleg met vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap in België. Het is overigens pijnlijk vast te stellen dat uw partij niets zegt over de vernieling van het joodse memoriaal van Anderlecht dat diezelfde dag als uw open brief in het nieuws was, terwijl het Centrum meteen in overleg met vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap klacht heeft neergelegd bij het parket om te zorgen dat antisemitische motieven wel degelijk in het onderzoek zouden betrokken worden.

U zegt verder dat het échte racisme onbestraft blijft. Nu moet uw partij toch eindelijk eens een duidelijke keuze maken. Toen de wet tegen het racisme 25 jaar gelden gestemd werd, heeft het toenmalig parlementslid van het Vlaams Blok tegengestemd. Wij hebben u sedertdien nooit horen zeggen dat u wél voor de wet tegen de bestrijding van het racisme bent. Maar hoe kan u dan vragen dat het échte racisme bestraft wordt als u tegen een wet bent op de bestraffing van het racisme?

Tenslotte nog dit: het Centrum is sinds de oprichting door het parlement in 1993 bevoegd voor racisme, maar daarnaast ook voor tal van andere materies: sinds 1995 voor antisemitisme en negationisme; eveneens sinds 1995 voor mensenhandel en mensensmokkel; sedert 1998 voor armoedebestrijding; sinds 2003 voor het in kaart brengen van migraties en om te waken over de rechten van de vreemdelingen op het grondgebied, en eveneens sinds 2003 voor discriminatie op basis van seksuele geaardheid, handicap, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, geloof, leeftijd, …

U vindt op onze website zeer veel informatie over al deze activiteiten van het Centrum. De wettelijke opdrachten én de werking van het Centrum zijn absoluut niet zo éénzijdig als u voorstelt. Is het voor u dan niet belangrijk om mensenhandel en armoede te bestrijden, om op te komen voor de rechten van wie louter omwille van zijn leeftijd, handicap, seksuele geaardheid, … afgewezen en uitgesloten wordt? Terzijde: we vinden het erg hoe u zich denigrerend uitlaat over een beschutte werkplaats: dat moet verschrikkelijk pijnlijk overkomen bij al wie daar elke dag opnieuw met hart en ziel en naar best vermogen aan het werk is.

Mijnheer Van Hecke, ik hoop dat wij u hiermee op de hoogte hebben gebracht van onze bevindingen.

Met passende hoogachting,

Jozef De Witte

Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding

Vergelijkbare artikels