Onderzoek - zelf je origine definiëren bij gegevens over gelijkheid

21 november 2023
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Racisme

We hebben je hulp nodig bij ons onderzoek naar de manier waarop origine bevraagd kan worden! Om discriminatie en ongelijkheid te bestrijden, zijn gegevens nodig over gelijkheid (equality data) en over de origine van mensen die deze discriminatie ondergaan. Zo kunnen we dergelijke discriminatie en ongelijkheid identificeren, acties opzetten en de impact van die acties evalueren. De studie wordt gefinancierd door de Dienst Gelijke Kansen van de Federale Overheidsdienst Justitie.

Draag ook bij aan de verbetering van equality data in België!

Vul de vragenlijst in.

Wie kan er deelnemen?

Deze vragenlijst is bedoeld voor iedereen van 18 jaar of ouder die in België woont.

We zijn specifiek geïnteresseerd in de mening van personen met verschillende origines: je hebt een buitenlandse herkomst en woont in België? Je bent naar België gekomen om te studeren? Je grootouders zijn hier enkele decennia geleden komen wonen?

Hoe kan je deelnemen?

• Vul deze vragenlijst in en geef je mening over de methode van zelfdefiniëring van origine in equality data. Zo help je ons om te begrijpen hoe we ongelijkheden en discriminatie op basis van origine beter in kaart kunnen brengen.
  • Deel deze vragenlijst met vrienden en familie of met mensen uit je professioneel netwerk.
  • Weet dat deze vragenlijst volledig anoniem is. Meer informatie ontdek je in de inleiding van de vragenlijst. Aarzel niet om ons te contacteren als je vragen hebt, via e-mail naar equalitydata@unia.be of telefonisch op 02 212 31 55.

Praktisch

• Vul de vragenlijst in door op de link te klikken en rechtsboven ‘Nederlands’ te selecteren.
  • Voorzie ongeveer 15 minuten, maar weet dat je meer of minder in de diepte kan gaan met je antwoorden.

Deadline: woensdag 20 december 2023.

Let op: het is niet mogelijk om je antwoorden op te slaan en later verder te gaan met het invullen van de vragenlijst.

Bedankt voor je hulp!

Wat is zelfdefiniëring van origine in equality data?

In België wordt de origine van een persoon vaak gemeten aan de hand van diens nationaliteit en de nationaliteit van diens ouders en grootouders. Dit reflecteert echter niet altijd de redenen waarom iemand gediscrimineerd kan worden, bijvoorbeeld wanneer dat gebeurt op basis van uiterlijk of huidskleur.

Zelfdefiniëring betekent dat informatie over persoonlijke kenmerken (zoals origine) wordt ingevuld door de persoon zelf, waarbij deze dus ook kan kiezen om dit niet te doen. We proberen de geschiktheid van deze methode te bestuderen door de mening te verzamelen van mensen van verschillende origines.

Onder andere op basis van deze vragenlijst zullen we een rapport publiceren over goede praktijken over de methode van zelfdefiniëring van origine bij het verzamelen van equality data.