Discriminatie in de dienstenchequesector: de regionale overheden moeten onwettigheden opsporen en sanctioneren

23 februari 2015
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Racisme

Uit onderzoek van het Minderhedenforum is vandaag gebleken dat twee op de drie dienstenchequebedrijven discrimineren op vraag van hun klanten, die alleen ‘niet-allochtone poetsvrouwen’ willen. Het Interfederaal Gelijkekansencentrum vraagt onze regionale overheden, die vanaf 1 april 2015 bevoegd zijn voor de dienstencheques, om erop toe te zien dat die onwettigheid door henzelf wordt opgespoord en gesanctioneerd.

Dat kan door ‘respect voor de antidiscriminatiewetgeving’ in de toekomstige regionale reglementering opnieuw op te nemen als erkenningsvoorwaarde voor dienstenchequebedrijven. Maar om discriminatoire praktijken aan het licht te brengen, moet ook het handhavingsbeleid worden gemoderniseerd. De regionale overheden kunnen bijvoorbeeld reglementering uitwerken waardoor inspectiediensten in sommige gevallen zelf aan ‘mystery shopping’ kunnen doen. Zo kunnen ze controleren of dienstenchequebedrijven de antidiscriminatiewetgeving naleven, en een gepaste sanctie voorzien. Op dezelfde manier gaat de federale overheid nu al na of er geen alcohol of lottobiljetten aan minderjarigen worden verkocht: daarvoor zet ze minderjarige testpersonen in.

Met die en andere aanbevelingen in de hand – zoals ook nog de sensibilisering van de gebruikers van dienstencheques – is het Centrum meer dan bereid om samen met alle betrokken partijen mee na te denken over oplossingen om, na tien jaar dienstencheques, een einde te maken aan discriminatie in die sector.

Meer informatie

- Na 10 jaar dienstencheques nog steeds discriminatie: het onderzoek van het Minderhedenforum

- ‘Mag het een allochtoon zijn?’, een van 2012 daterende ‘Koppen’-reportage en de reactie van het Centrum op die reportage

Vergelijkbare artikels

7 mei 2024

Europese richtlijn om burgers beter te beschermen tegen discriminatie

Unia is zeer verheugd over de goedkeuring van de richtlijn over normen voor "organen voor gelijke behandeling" door de Raad van de Europese Unie op 7 mei, onder Belgisch voorzitterschap. Dit is een belangrijke richtlijn in de huidige politieke context, omdat ze normen vastlegt om de onafhankelijkheid van gelijkheidsorganen zoals Unia te garanderen, hen te voorzien van voldoende middelen en hun mandaat en bevoegdheden te versterken.