Genocide ontkennen? Unia kan vanaf nu vaker tussenkomen

30 april 2019
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Racisme

Unia is tevreden dat een genocide ontkennen strafbaar wordt. Tegelijk betreurt Unia dat de uitbreiding van de Antiracismewet enkel geldt voor genocides, oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid die erkend werden door het internationaal gerecht. De wet geldt daarom niet voor het ontkennen van de Armeense volkerenmoord, die nochtans door België als genocide werd erkend. ‘Mensen kunnen al terecht bij Unia wanneer de holocaust op de Joden door het naziregime van WOII wordt ontkend, goedgepraat of schromelijk geminimaliseerd wordt. Dat kan vanaf nu ook voor andere genocides. Behalve voor de Armeense.’

Unia noemt de wet een erkenning voor het verdriet en leed van de nabestaanden van een genocide. Tegelijk, zegt Unia, waarschuwt de wet ook mogelijke daders. ‘Het ontkennen van een genocide is immers de deur openzetten naar een nieuwe volkerenmoord. Daarnaast weten we dat het ontkennen ervan hand in hand gaat met het discrimineren van mensen en het aanzetten tot geweld,’ zegt Els Keytsman.

Ontkennen van alle genocides strafbaar

Juist daarom betreurt Unia dat het ontkennen van de Armeense genocide niet werd opgenomen in de wet. ‘In België woont een grote gemeenschap Armeniërs. Ook zij hebben recht op die erkenning.’ Unia vindt dan ook dat het ontkennen, goedpraten of minimaliseren van alle genocides die door België erkend werden, strafbaar moet zijn.

Goede zaak

Door de uitbreiding van de wet, kunnen meer mensen terecht bij Unia. ‘ Dat is een goede zaak. In het verleden konden we alleen mensen helpen over kwesties rond de Holocaust. Door de wetsuitbreiding kunnen we ons ook buigen over meldingen van andere genocides. In die zin is het jammer dat we niet werden betrokken bij de wetwijziging.’

Vergelijkbare artikels

21 maart 2021

Racisme aanpakken: niet eenvoudig, wel noodzakelijk en mogelijk!

Racisme in de samenleving aanpakken, het is geen simpele opgave. Het aantal meldingen in verband met zogenaamde raciale kenmerken klom vorig jaar met 49,5% naar 3.684. In dat cijfer zitten ook feiten waarover meerdere meldingen werden gedaan, zoals tweets van politici. Unia heeft zo vorig jaar 2.081 feiten op basis van zogenaamde raciale kenmerken geregistreerd. Dat is een stijging met 1,2% tegenover 2019.

20 november 2020

Ingrepen nodig om leefomstandigheden Roma en woonwagenbewoners te verbeteren

Het Bureau voor de Grondrechten van de Europese Unie (FRA) stelt vandaag de bevindingen voor van een onderzoek naar de situatie van Roma en woonwagenbewoners. Het onderzoek van het FRA toont aan dat de leefomstandigheden van Roma en woonwagenbewoners in België moeilijk blijven. “Maar er zijn zeker ingrepen en maatregelen denkbaar om hun omstandigheden te verbeteren”, zegt Els Keytsman, directeur van Unia.