Reactie van het Centrum naar aanleiding van uitspraak in Antwerpen tegen de heer DEBIE

5 april 2007
Discriminatiegrond: Racisme

De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft vandaag de heer Bart DEBIE veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3 jaar en een geldboete van 250 EUR met uitstel omdat hij zich als politieman onder meer aan buitensporig geweld tegen vijf leden van een Turkse familie heeft schuldig gemaakt.

De Turkse slachtoffers die zich burgerlijke partij hebben gesteld hebben in totaal 7500 euro schadevergoeding ontvangen wegens morele en/of materiële schade.

Het Centrum heeft zich in deze zaak burgerlijke partij gesteld omwille van de ernst van de feiten. Het gaat om buitensporig geweld gepleegd op mensen van een andere origine door een gewezen politiecommissaris. En dit terwijl het precies de openbare gezagsdragers zijn die moeten toezien op de naleving van alle wetten, waaronder dus ook de Antiracismewet van 1981.

De feiten dateren van 11 februari 2003. Op de dag van het offerfeest waren 5 familieleden van Turkse origine betrokken bij een straatincident. Ze werden opgepakt door een politiepatrouille en meegenomen naar kantoor. De heer DEBIE was in die tijd commissaris bij de politie te Antwerpen. Toen de vijf Turkse slachtoffers aankwamen in het betrokken politiekantoor, werden ze erg zwaar aangepakt, na de volgende uitspraak van één van de aanwezige politiemensen : “Er zijn vijf lammetjes binnengebracht. Het offerfeest kan beginnen”.

De rechtbank heeft vandaag deze uitspraak scherp veroordeeld :

“ Deze uitspraak tegen mensen van Turkse afkomst op het ogenblik dat zij het offerfeest vieren is ontegensprekelijk een racistische uitspraak, waarbij men spot met iemands afkomst. De rechtbank is van oordeel dat deze uitspraak in de concrete feitelijke omstandigheden van dit dossier, onder de toepassing van de Wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme en xenofobie ingegeven daden valt.”

Aangezien volgens de rechtbank het niet duidelijk was wie van de aanwezige politiemensen deze uitspraak precies deed, werd de heer DEBIE op dit punt bij twijfel vrijgesproken.

Vergelijkbare artikels