Start van het proces over de dood van Layla Achichi

2 december 2014
Actiedomein: Samenleving
Discriminatiegrond: Seksuele geaardheid

Morgen begint voor de correctionele rechtbank in Antwerpen het proces over de dood van Layla Achichi. Het moslimmeisje overleed in oktober 2009 na een rituele duiveluitdrijving. Die werd op vraag van haar ouders uitgevoerd door een gebedsgenezer. Het Interfederaal Gelijkekansencentrum heeft zich in deze zaak burgerlijke partij gesteld, net als de holebi- en transgenderkoepel çavaria.

Dat was een belangrijk stap om te laten uitmaken in welke mate de ouders van Layla Achichi of de gebedsgenezer gehandeld hebben vanuit onder meer misprijzen van of vijandigheid tegenover homoseksuelen, wat een verzwarende omstandigheid is. De resultaten die dat onderzoek heeft opgeleverd, sterken het Centrum in zijn optreden: voldoende elementen wijzen erop dat er van die verzwarende omstandigheid wel degelijk sprake is.

Holebi’s krijgen nog te vaak met problemen te kampen – van bedreigingen over pesterijen tot geweld - wanneer ze hun geaardheid bekendmaken aan hun omgeving.