Unia reageert teleurgesteld op uitspraak over homogeweld op Gents koppel

12 december 2018
Actiedomein: Samenleving
Discriminatiegrond: Seksuele geaardheid

De Gentse rechtbank zag bij het geweld tegen het homokoppel uit Gent geen homohaat als drijfveer. Unia was burgerlijke partij en reageert teleurgesteld.

‘We zijn teleurgesteld, en gaan het vonnis nauwkeurig bekijken. ‘Wij dachten anders over het voorval en beraden ons over mogelijke verdere stappen,’ stelt Els Keytsman, Unia-directeur.

Gevangenisstraf

Volgens de rechtbank was er in deze zaak puur juridisch geen sprake van homohaat als drijfveer. ‘Dan is er geen omstandigheid die de straf kan verzwaren. Toch gaan de daders niet vrijuit. Ze zijn wel degelijk veroordeeld. Zo kreeg de ene beklaagde een gevangenisstraf van 12 maanden met uitstel, waarbij ze zich moet houden aan een contactverbod met slachtoffer. De andere beklaagde kreeg een werkstraf van 100 uren,’ benadrukt Keytsman.

‘Als slachtoffers van vermoedelijke discriminatie bij ons aankloppen, zullen we in principe eerst kijken of we hen kunnen helpen door te onderhandelen. Dat werkt. Mensen krijgen zo meer begrip. Tenzij het om homofoob geweld gaat. Dan trekken we als onafhankelijke instelling direct naar de rechter’ klinkt het.

Mensenrecht

‘Het is een mensenrecht lief te hebben wie je wil. Je kan niet ontkennen dat op vlak van acceptatie van holebi’s er heel wat vooruitgang werd geboekt de voorbije jaren. Tegelijk blijkt uit onderzoek van 2017 dat er mensen zijn die toegeven het moeilijk te hebben met de stelling dat holebi’s hun leven moeten kunnen leiden zoals zij dat willen. Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat je daarom op iemand begint te kloppen,’ benadrukt Keytsman.